Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej
"(...) fakt, że uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...)
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
- otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2.000 zł,
- nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
(...) zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem »nagród związanych ze sprzedażą premiową«, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku »wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową«, a nie »nabywcę« lub »nagrodę dla nabywcy«. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Celem Programu Poleceń, który planują Państwo zorganizować, będzie zwiększenie liczby sprzedanych przez Państwo usług. Nagroda w ramach Programu będzie miała na celu skłonienie uczestnika (Polecającego) do określonego działania, to znaczy do namówienia innej osoby do zawarcia umowy nabycia Państwa usług. Podstawowym warunkiem przyznania Nagrody Polecającemu będzie przystąpienie przez podmiot prowadzący warsztat samochodowy do X (tj. zawarcie umowy o świadczenie usług pomiędzy Państwem i poleconym klientem). Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanej sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem sprzedaż usług wystąpi między Państwem i Podmiotem Poleconym, który dokona zakupu usługi (przystąpienia do X) w wyniku działania osoby polecającej.
Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wartość Nagrody przekazanej przez Państwo Polecającemu będzie stanowić nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu.
W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do drugiego z zadanych pytań, wskazać należy, że z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.
Przy czym przez pojęcie »jednorazowa wartość nagrody«, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość.
Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Jak wskazali Państwo we wniosku w sytuacji, gdy Polecający dokona większej liczby skutecznych poleceń w danym okresie (miesiąc, rok podatkowy), Polecającemu zastanie przekazana Nagroda za każde skuteczne polecenie. W tym wypadku suma Nagród może przekroczyć kwotę 2.000 zł. Jednakże kwota Nagrody za pojedyncze polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2.000 zł.
W świetle powyższego, jeżeli Polecający otrzyma od Państwa kilka Nagród z tytułu skutecznych poleceń w okresie obowiązywania Programu Poleceń, których suma przekroczy 2.000 zł, ale wartość pojedynczej Nagrody nie przekroczy tej kwoty, to Nagrody te nadal będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, na Państwu w tej sytuacji nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 maja 2023 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.236.2023.2.KF)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|