Prezenty dla kontrahentów
Spółka kapitałowa ponosi wydatki na zakup upominków, które następnie przekazuje kontrahentom z tytułu różnych okazji. Czy wydatki te ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Wydatki na prezenty dla kontrahentów są kwalifikowanie do kosztów reprezentacji, które zostały wykluczone z kosztów uzyskania przychodów. Spółka nie ma prawa zaliczyć ich do kosztów podatkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, z kosztów uzyskania przychodów zostały wykluczone koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zgodnie z ugruntowanym poglądem doktryny i orzecznictwa, pod pojęciem reprezentacji rozumie się działanie podatnika w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. Kosztami reprezentacji są więc te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.
Niewątpliwie, obdarowywanie kontrahentów prezentami ma na celu budowanie oraz utrzymanie dobrych relacji z nimi. Takie czynności należy postrzegać jako działania reprezentacyjne, a ponoszone z tego tytułu wydatki jako koszty reprezentacji.
Spółka nie może więc zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|