Wystrój siedziby firmy
Spółka będąca podatnikiem CIT kupiła i zleciła montaż akwarium w holu swojej siedziby. Hol oprócz podstawowej funkcji komunikacyjnej, pełni także funkcję poczekalni z miejscami do siedzenia dla klientów i kontrahentów. Znajduje się w nim również recepcja. Czy wydatki na zakup i montaż akwarium oraz jego utrzymanie stanowią koszty reprezentacji?
Wydatki na wystrój siedziby firmy (tu: wydatki na zakup i montaż akwarium oraz jego utrzymanie) nie są kosztami reprezentacji.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie o CIT, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 updop ma charakter zamknięty. Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił, w pkt 28 tego przepisu, koszty reprezentacji.
Jednocześnie ustawa o CIT nie zawiera definicji pojęcia "reprezentacja". Próbę jego zdefiniowania podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym NSA m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd uznał za zasadne odwołanie się w tym celu do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz ten pochodzi od łacińskiego "repraesentatio" oznaczającego wizerunek. Przy czym upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. W ocenie NSA oznacza to, że reprezentacja w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Zatem wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu.
Dokonując kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy, należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację, do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej.
W rezultacie należy uznać, że akwarium stanowi jedynie element wystroju siedziby firmy, wpływający na poprawę atmosfery pracy w firmie. Znajduje się w holu siedziby spółki, w którym pracują pracownicy recepcji i w którym jest także poczekalnia dla klientów i kontrahentów. Zakup akwarium nie jest wydatkiem reprezentacyjnym mającym na celu kreowanie, czy też poprawę wizerunku spółki, a jedynie wydatkiem na wystrój wnętrza biurowego, mającym na celu poprawę atmosfery pracy, w tym pracowników firmowej recepcji. Dobra i pozytywna atmosfery pracy wpływa jednocześnie pośrednio na przychody przedsiębiorcy, gdyż zachęca pracowników do większego zaangażowania w wykonywane obowiązki. W efekcie wydatki na zakup i montaż akwarium oraz jego utrzymanie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|