Odsetki od kredytu inwestycyjnego
Podatnik zaciągnął kredyt inwestycyjny, którym sfinansował zakup środka trwałego. Kiedy i na podstawie jakiego dowodu powinien ujmować w podatkowej księdze odsetki od tego kredytu?
Odsetki od kredytu, którym sfinansowano zakup środka trwałego, naliczane za okres po oddaniu tego składnika do używania, są kosztem podatkowym w dacie zapłaty i mogą być wpisywane do podatkowej księgi na podstawie dowodów potwierdzających wydatek.
Odsetki od kredytu inwestycyjnego naliczone do dnia oddania środka trwałego do używania, zwiększają jego wartość początkową. Tak wynika z treści art. 22g ust. 3 updof. W efekcie są zaliczane do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne. Natomiast odsetki naliczane w późniejszym okresie, tzn. po dniu oddania środka trwałego do używania na potrzeby działalności, zalicza się bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich zapłaty (art. 23 ust. 1 pkt 32 updof).
W podatkowej księdze kwoty odsetek stanowiących koszty uzyskania przychodów należy wpisywać w kolumnie 13 "pozostałe wydatki". Podstawą zapisu może być wyciąg bankowy lub dowód przelewu, w tym wygenerowane elektronicznie ze strony instytucji prowadzącej rachunek bankowy. Dowody te można uznać za dowód księgowy pod warunkiem, że będą spełniać wymogi określone w § 11 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|