Wydatki na najem i przystosowanie lokalu poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej
Podatnik przygotowując się do otwarcia działalności w 2021 r., ponosi wydatki związane z jej uruchomieniem, w tym na wynajem lokalu i jego przystosowanie (adaptację) do prowadzenia działalności gastronomicznej. Czy wydatki te może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów i wpisać do podatkowej księgi, mimo że zostały poniesione w 2020 r.?
Tak. Wydatki, o których mowa można uwzględnić w kosztach podatkowych. Rozliczenie kosztów najmu lokalu oraz wydatków na jego przystosowanie na potrzeby działalności powinno jednak być dokonane na innych zasadach.
Ustawa o PIT nie zabrania zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatnika przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. W dotychczasowej praktyce przyjęło się więc stanowisko, że jeżeli takie wydatki są ponoszone w celu uruchomienia działalności gospodarczej, to spełniają warunki określone w art. 22 updof i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Na sposób rozliczenia wpływa natomiast rodzaj poniesionych wydatków.
W analizowanym przypadku podatnik wynajął lokal na cele działalności gastronomicznej, którą zamierza podjąć. Zawarcie mowy najmu miało na celu odpowiednie dostosowanie lokalu do tej działalności. W tych okolicznościach należy uznać, że czynsz najmu zapłacony przed uruchomieniem działalności będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w miesiącu jej rozpoczęcia. Podatnik będzie mógł wpisać kwoty zapłaconego czynszu do podatkowej księgi w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" na podstawie dowodów ich poniesienia. W kolumnie 2 księgi "Data zdarzenia gospodarczego" powinien wpisać datę poniesienia danego wydatku wynikającą z dokumentu stanowiącego podstawę dokonania wpisu. Należy bowiem pamiętać, że u prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia dowodu, będącego podstawą zaksięgowania kosztu. Tak wynika z art. 22 ust. 6b updof.
Odnosząc się natomiast do kwestii wydatków poniesionych na wynajęty lokal w celu jego przystosowania (adaptacji) do potrzeb działalności, należy wskazać, że na gruncie ustawy o PIT takie nakłady traktuje się jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Inwestycje te kwalifikuje się do środków trwałych, które podlegają amortyzacji niezależnie od przewidywanego okresu ich używania. Zatem, po rozpoczęciu działalności gospodarczej i oddaniu inwestycji do używania, podatnik będzie mógł w podatkowej księdze w kolumnie 13 ujmować odpisy amortyzacyjne dokonywane od jej wartości początkowej, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie ona wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|