podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Zasady potrącalności kosztów podatkowych - Dodatek nr 14 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 18 (522) z dnia 20.09.2020

Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych

Jakie są zasady ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych?

Szczegółowe zasady ujmowania w podatkowej księdze zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych przedstawione zostały w dalszej części opracowania.

Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych, zdefiniowanych w § 3 pkt 1 lit. a-b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), zwanego dalej rozporządzeniem, ujmuje się w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Jeżeli księga jest prowadzona:

  • na bieżąco, wówczas stosownie do § 16 ust. 1 rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży,
     
  • przez biuro rachunkowe lub przez podatnika na zasadach przewidzianych dla biur rachunkowych, to zgodnie z § 27 ust. 1 rozporządzenia, zapisy w księdze muszą być dokonywane na podstawie dowodów księgowych w porządku chronologicznym, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Zasadą jest, że koszty zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych wpisuje się do księgi w oparciu o otrzymaną fakturę. Stosownie jednak do postanowień § 15 ust. 2 i 4 rozporządzenia, w przypadku gdy towar handlowy lub materiał, którego zakup jest dokumentowany fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu (lub dokonano nim obrotu) przed otrzymaniem faktury, to wówczas zapisu w księdze należy dokonać na podstawie:

  • sporządzonego przez podatnika szczegółowego opisu, zawierającego imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość towaru handlowego lub materiału, bądź
     
  • specyfikacji dostawcy - jeżeli spełnia wymogi określone dla opisu.

Zarówno opis, jak i specyfikacja muszą być potwierdzone datą i podpisem osoby, która przyjęła towar, oraz przechowywane jako dowód zakupu, a następnie połączone z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze powinna być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.

Przy czym, jeżeli podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe lub podatnik na zasadach przewidzianych dla biur rachunkowych, to wówczas ma zastosowanie § 15 ust. 3 rozporządzenia. Powołany przepis stanowi, że jeżeli podatnik w tym samym miesiącu otrzymał towar handlowy lub materiał oraz fakturę za ten towar handlowy lub materiał, to opis (specyfikację) dołącza się do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje się na podstawie otrzymanej faktury.

Przykład

W dniu 28 sierpnia 2020 r. dostarczono przedsiębiorcy towary handlowe wraz ze specyfikacją dostawcy, która spełniała wymogi określone w § 15 ust. 2 rozporządzenia. Otrzymanie towarów handlowych zostało potwierdzone na specyfikacji datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Towary zostały przekazane do magazynu.

Zakupione przez przedsiębiorcę towary handlowe zostały wpisane do księgi na podstawie specyfikacji dostawcy w kolumnie 10 podatkowej księgi, pod datą ich otrzymania, czyli 28 sierpnia 2020 r.

Fakturę zakupu wystawioną w dniu 31 sierpnia 2020 r. podatnik otrzymał 1 września 2020 r. Potwierdziła ona wartości wynikające ze specyfikacji dostawcy i została z nią połączona.

Należy zauważyć, że zasady określone w § 16 ust. 1 rozporządzenia wyznaczają inny moment ujmowania w podatkowej księdze kosztów zakupu towarów, niż wynika to z reguł określonych w art. 22 ust. 6b updof. Ten ostatni przepis stanowi, że u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów (niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów), za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów generalnie uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

W konsekwencji organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych nakazują ujmowanie w podatkowej księdze kosztów zakupu towarów handlowych (materiałów) w dacie wystawienia dowodu dokumentującego ich zakup - w sytuacji gdy dowód ten został wystawiony przed dostawą towaru handlowego lub materiału (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę). W takiej sytuacji, w księdze podatkowej w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" podatnik powinien wpisać datę wystawienia faktury (tj. datę wcześniejszą niż dzień, w którym faktycznie otrzymał zakupione towary handlowe lub materiały), natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi "Uwagi" należy zamieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania wpisu.

Przykład

Przedsiębiorca dokonał zakupu towaru handlowego na kwotę 5.000 zł netto. Towar został mu dostarczony 28 sierpnia 2020 r. razem z fakturą wystawioną przez dostawcę 24 sierpnia 2020 r.

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnik powinien wpisać:

  • w kolumnie 2 - datę wystawienia faktury, czyli 24.08.2020 r.,
     
  • w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" - kwotę 5.000 zł,
     
  • w kolumnie 16 "Uwagi" - adnotację, iż fakturę otrzymał 28.08.2020 r.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.