Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych
Jakie są zasady ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych?
Szczegółowe zasady ujmowania w podatkowej księdze zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych przedstawione zostały w dalszej części opracowania.
Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych, zdefiniowanych w § 3 pkt 1 lit. a-b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), zwanego dalej rozporządzeniem, ujmuje się w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Jeżeli księga jest prowadzona:
- na bieżąco, wówczas stosownie do § 16 ust. 1 rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży,
- przez biuro rachunkowe lub przez podatnika na zasadach przewidzianych dla biur rachunkowych, to zgodnie z § 27 ust. 1 rozporządzenia, zapisy w księdze muszą być dokonywane na podstawie dowodów księgowych w porządku chronologicznym, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Zasadą jest, że koszty zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych wpisuje się do księgi w oparciu o otrzymaną fakturę. Stosownie jednak do postanowień § 15 ust. 2 i 4 rozporządzenia, w przypadku gdy towar handlowy lub materiał, którego zakup jest dokumentowany fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu (lub dokonano nim obrotu) przed otrzymaniem faktury, to wówczas zapisu w księdze należy dokonać na podstawie:
- sporządzonego przez podatnika szczegółowego opisu, zawierającego imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość towaru handlowego lub materiału, bądź
- specyfikacji dostawcy - jeżeli spełnia wymogi określone dla opisu.
Zarówno opis, jak i specyfikacja muszą być potwierdzone datą i podpisem osoby, która przyjęła towar, oraz przechowywane jako dowód zakupu, a następnie połączone z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze powinna być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.
Przy czym, jeżeli podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe lub podatnik na zasadach przewidzianych dla biur rachunkowych, to wówczas ma zastosowanie § 15 ust. 3 rozporządzenia. Powołany przepis stanowi, że jeżeli podatnik w tym samym miesiącu otrzymał towar handlowy lub materiał oraz fakturę za ten towar handlowy lub materiał, to opis (specyfikację) dołącza się do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje się na podstawie otrzymanej faktury.
Przykład
W dniu 28 sierpnia 2020 r. dostarczono przedsiębiorcy towary handlowe wraz ze specyfikacją dostawcy, która spełniała wymogi określone w § 15 ust. 2 rozporządzenia. Otrzymanie towarów handlowych zostało potwierdzone na specyfikacji datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Towary zostały przekazane do magazynu. Zakupione przez przedsiębiorcę towary handlowe zostały wpisane do księgi na podstawie specyfikacji dostawcy w kolumnie 10 podatkowej księgi, pod datą ich otrzymania, czyli 28 sierpnia 2020 r. Fakturę zakupu wystawioną w dniu 31 sierpnia 2020 r. podatnik otrzymał 1 września 2020 r. Potwierdziła ona wartości wynikające ze specyfikacji dostawcy i została z nią połączona. |
Należy zauważyć, że zasady określone w § 16 ust. 1 rozporządzenia wyznaczają inny moment ujmowania w podatkowej księdze kosztów zakupu towarów, niż wynika to z reguł określonych w art. 22 ust. 6b updof. Ten ostatni przepis stanowi, że u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów (niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów), za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów generalnie uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
W konsekwencji organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych nakazują ujmowanie w podatkowej księdze kosztów zakupu towarów handlowych (materiałów) w dacie wystawienia dowodu dokumentującego ich zakup - w sytuacji gdy dowód ten został wystawiony przed dostawą towaru handlowego lub materiału (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę). W takiej sytuacji, w księdze podatkowej w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" podatnik powinien wpisać datę wystawienia faktury (tj. datę wcześniejszą niż dzień, w którym faktycznie otrzymał zakupione towary handlowe lub materiały), natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi "Uwagi" należy zamieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania wpisu.
Przykład
Przedsiębiorca dokonał zakupu towaru handlowego na kwotę 5.000 zł netto. Towar został mu dostarczony 28 sierpnia 2020 r. razem z fakturą wystawioną przez dostawcę 24 sierpnia 2020 r. W podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnik powinien wpisać:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|