Otrzymanie towaru i faktury w dwóch różnych latach podatkowych
Pod koniec grudnia 2019 r. podatnik otrzymał zamówioną partię towaru. Z uwagi na brak faktury koszty zakupu wpisał do podatkowej księgi na podstawie opisu towaru handlowego. Sprzedawca dostarczył fakturę dopiero pod koniec stycznia 2020 r. Wynika z niej, że koszt zakupu był wyższy o 123 zł od kosztu zaksięgowanego. Czy podatnik postąpił prawidłowo, zwiększając o tę kwotę koszty stycznia 2020 r.?
Tak, podatnik postąpił prawidłowo, bowiem różnicę między wartością towaru zaksięgowaną w danym miesiącu na podstawie opisu towaru a wartością tego towaru wynikającą z faktury dostarczonej w kolejnych miesiącach, wpisuje się do podatkowej księgi w dniu otrzymania faktury.
W opisanym przypadku należy kierować się regulacjami wynikającymi z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), zwanego dalej rozporządzeniem.
Co do zasady wyrażonej w § 16 ust. 1 rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych jest wpisywany do księgi, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Jednocześnie, jak wynika z uregulowań zawartych w § 15 ust. 2 rozporządzenia, jeżeli m.in. towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami rozporządzenia - jest dokumentowany fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego towaru handlowego. W opisie tym trzeba podać:
- imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
- ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość towaru handlowego.
W przypadku gdy w miesiącu, w którym dostarczono towar, podatnik nie otrzyma faktury zakupu, wówczas opis otrzymanego towaru handlowego stanowi podstawę ujęcia kosztu w podatkowej księdze. Dostarczoną później fakturę należy natomiast połączyć z opisem. Analizowany przepis wskazuje również sposób postępowania, w przypadku gdy wartość wpisana do księgi na podstawie opisu otrzymanego towaru handlowego różni się od wartości tego towaru podanej na fakturze sprzedawcy. Wynika z niego wprost, że taką różnicę trzeba wpisać do księgi w dniu otrzymania faktury.
Z pytania wynika, że podatnik otrzymał towar pod koniec grudnia 2019 r., bez faktury zakupu. W związku z tym sporządził szczegółowy opis towaru handlowego, na podstawie którego wpisał koszt w podatkowej księdze. Skoro między wartością towaru udokumentowanego przez podatnika szczegółowym opisem a fakturą zakupu dostarczoną przez sprzedawcę pod koniec stycznia 2020 r. zaistniała różnica, podatnik postąpił prawidłowo, wpisując do księgi kwotę tej różnicy w bieżącym okresie rozliczeniowym, tj. pod datą otrzymania faktury.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|