podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Co nowego w przepisach w 2018 r.? - Dodatek nr 6 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 4 (975) z dnia 1.02.2018

Wykaz podatników VAT czynnych - szersze informacje o podatniku

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl) zamieszczono projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 20 września 2017 r. Projekt ten reguluje zasady prowadzenia wykazu podatników VAT czynnych oraz skutki, jakie ma to wywołać w innych ustawach, np. w ustawach o podatku dochodowym (o zmianach w PIT/CIT wywołanych ww. ustawą zmieniającą piszemy w rozdz. II ppkt 3.12. tego dodatku).

Projekt ustawy zmieniającej zakłada m.in. publikowanie przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych wykazu podatników VAT czynnych. Planuje się, że wykaz ten będzie aktualizowany na bieżąco, tj. w każdy dzień roboczy, raz na dobę.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, wykaz podatników VAT czynnych ma stanowić bardzo ważne narzędzie dla uczciwych podatników, którzy będą mieli możliwość weryfikacji informacji o swoich kontrahentach, przede wszystkim informacji o aktualnym statusie rejestracji kontrahentów dla celów VAT. Zakłada się, że taka możliwość w sposób istotny ograniczy ryzyko wplątania uczciwych podatników w proceder zmierzający do wyłudzenia VAT. Dostęp do aktualnych danych o kontrahentach powinien przyczynić się również do zwiększenia bezpieczeństwa i pewności obrotu gospodarczego.

Projektowany wykaz ma umożliwić dostęp również do innych informacji, takich jak:

  • imiona i nazwiska w przypadku osób fizycznych oraz pełnej nazwy w przypadku podatników niebędących osobami fizycznymi,
     
  • adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej bądź adres głównego miejsca wykonywania działalności, jeśli działalność gospodarcza jest prowadzona w kilku miejscach lub na terenie całego kraju - w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną,
     
  • adres siedziby w przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną,
     
  • numery rachunków rozliczeniowych podatnika, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo bankowe lub imiennych rachunków podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub w zgłoszeniu aktualizacyjnym, które służą prowadzonej działalności gospodarczej,
     
  • data rejestracji, wykreślenia i przywrócenia do rejestru podatnika VAT czynnego oraz podstawa prawna wykreślenia/przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego.

W uzasadnieniu do ww. projektu podkreślono, że zamieszczenie w wykazie daty rejestracji, wykreślenia oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego ma na celu ułatwienie sprawnej identyfikacji kontrahentów, którzy zostali wykreśleni z rejestru (spełniali przesłanki do wykreślenia), lecz wykazali, że faktycznie prowadzą działalność gospodarczą i zostali przywróceni do rejestru. Dzięki temu podatnicy mieliby możliwość prześledzenia całej historii rejestracji kontrahentów dla celów VAT, co z kolei umożliwiłoby im weryfikację, jaki był status kontrahenta w wybranym momencie. Z informacji zamieszczonych w uzasadnieniu wynika, że wykaz ma być jak najbardziej funkcjonalny dla podatników i ma umożliwiać masowe sprawdzanie kontrahentów, jak i wyszukiwać po wybranych numerach NIP, nazwach, itp.

Planuje się, że dane o kontrahentach wykreślonych z rejestru czynnych podatników VAT mają być przechowywane w ww. wykazie przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym podatnik został wykreślony z rejestru. Termin ten jest zbieżny z terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego i przechowywanie informacji przez ten czas ma umożliwiać podatnikom weryfikację transakcji z wybranymi kontrahentami wstecz.

Ponadto w uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej wskazano, że podanie do publicznej wiadomości informacji o podatnikach zawartych w wykazie ułatwi nabywcom towarów i usług zachowanie należytej staranności i tym samym ograniczy ryzyko odpowiedzialności solidarnej za zaległości podatkowe dostawcy. Z dotychczasowego orzecznictwa NSA wynika bowiem, że przykładowe czynności, jakie może podjąć nabywca w celu zachowania należytej staranności, to płatność na rachunek bankowy, pozyskanie informacji o statusie podatnika na podstawie art. 96 ust. 13 ustawy o VAT oraz sprawdzenie miejsca, gdzie ma siedzibę kontrahent.

Ustawa zmieniająca ma wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Przepisy ustawy o VAT dotyczące prowadzenia przez szefa KAS wykazu czynnych podatników miałyby jednak mieć zastosowanie do zgłoszeń rejestracyjnych złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i nie dotyczyłyby podatników, którzy zostali wykreśleni z rejestru jako podatnicy VAT czynni wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem wejścia w życie tej ustawy.

Podkreślamy, że projekt omawianej wyżej ustawy zmieniającej, na dzień oddania niniejszego dodatku do druku, jest na etapie opiniowania i nie wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt ww. zmian.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.