Opłata recyklingowa a przychody i koszty podatkowe
Opłata recyklingowa jako koszt/przychód podatkowy u podatników PIT i CIT
W związku z wprowadzeniem obowiązku poboru opłaty recyklingowej za torby foliowe, w ustawach o podatku dochodowym zawarto regulacje określające, jak takie opłaty rozliczać na potrzeby CIT i PIT.
Od 1 stycznia 2018 r. opłata recyklingowa zaliczana jest do:
- przychodów podatkowych (por. art. 12 ust. 1 pkt 11 ustawy o PDOP i art. 14 ust. 2 pkt 18 ustawy o PDOF),
- kosztów uzyskania przychodów (por. art. 15 ust. 1aa ustawy o PDOP i art. 22 ust. 1aa ustawy o PDOF).
Ministerstwo Finansów w piśmie z 21 grudnia 2017 r. przesłanym do naszego Wydawnictwa wyjaśniło, że omawiana opłata będzie przychodem podatkowym z chwilą jej pobrania. Z kolei za koszt uzyskania przychodów będzie ona uznawana z chwilą jej wniesienia przez przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego.
Podobne wyjaśnienie zamieściło Ministerstwo Rozwoju na stronie internetowej www.biznes.gov.pl. W wyjaśnieniu tym MR wskazało również, że ww. opłatę zalicza się do kosztów podatkowych w kwocie netto.
Podatkowe rozliczenie opłaty recyklingowej przez ryczałtowca
Kwestią budzącą wątpliwości jest podatkowe rozliczanie omawianej opłaty przez podatników opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oblicza się bowiem od przychodu bez pomniejszania o koszty uzyskania. Zatem u ryczałtowców pobranie ww. opłaty wiąże się z uzyskaniem przychodu, ale jednocześnie nie powstanie u nich koszt uzyskania przychodów z tytułu wniesienia ww. opłaty.
Jednak - jak się okazuje - również u tych podatników pobór i zapłata opłaty recyklingowej ostatecznie powinna być neutralna podatkowo.
W piśmie przesłanym do naszego Wydawnictwa w dniu 5 stycznia br. Ministerstwo Finansów wyjaśniło:
"(...) Podatnik opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie miał prawo pomniejszyć przychód o kwotę wpłaconej opłaty recyklingowej (podkreśl. red.). Należy zwrócić uwagę, że opłata ta jako dochód budżetu państwa dla celów podatku dochodowego nie wywołuje skutków podatkowych. Stosownie bowiem do przepisów ustawy PIT stanowi ona przychód z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 18), natomiast po wpłacie zaliczana jest do kosztów uzyskania przychodu (art. 22 ust. 1aa). Taka konstrukcja odnosi się również do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Z uwagi na fakt, iż konstrukcja ryczałtu nie przewiduje obniżenia przychodu o koszty uzyskania, to zachowanie neutralności rozwiązania nakazuje pozwolić na dokonanie korekty przychodów w miesiącu, w którym dokonano wpłaty opłaty recyklingowej. Korekta ta powinna być dokonana zgodnie z art. 6 ust. 1 oraz ust. 1e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przyjęcie odmiennego założenia, tj. że opodatkowaniu podlega przychód z tytułu opłaty recyklingowej bez możliwości jego korekty po przekazaniu tej opłaty do budżetu państwa, byłoby bowiem de facto "płaceniem podatku od dochodu budżetu państwa", co stanowiłoby naruszenie zasady demokratycznego państwa prawa, jak i byłoby sprzeczne z wykładnią systemową przepisów prawa."
Na temat regulacji dotyczących opłaty recyklingowej (w tym m.in. kogo dotyczy obowiązek jej pobierania, jaka jest jej wysokość) oraz jak taką opłatę traktować dla celów VAT - piszemy w rozdz. X pkt 2 tego dodatku.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|