Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017
Odszkodowanie otrzymane po likwidacji działalności
W grudniu 2016 r. zlikwidowałem jednoosobową działalność gospodarczą. Dla celów firmowych wykorzystywałem samochód, który stanowił środek trwały. Po likwidacji działalności podjąłem decyzję o przejęciu go na potrzeby osobiste. W listopadzie 2017 r. samochód uległ uszkodzeniu. W związku z tym firma ubezpieczeniowa na podstawie umowy ubezpieczenia AC wypłaciła mi odszkodowanie. Czy wartość otrzymanego odszkodowania należy rozliczyć jako przychód z działalności gospodarczej?
Przekazanie na potrzeby osobiste składników majątku pozostałych na dzień likwidacji prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej, jest zdarzeniem obojętnym podatkowo. Natomiast z art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) i ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o pdof wynika, że na zasadach stosowanych w działalności gospodarczej należy rozliczać przychody z odpłatnego zbycia składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności, gdy ich odpłatne zbycie zostanie dokonane przez podatnika:
- w ramach działalności gospodarczej lub
- przed upływem sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności.
Zasada ta nie dotyczy otrzymanego przez podatnika odszkodowania AC za uszkodzenie samochodu uprzednio stanowiącego środek trwały.
Szkoda spowodowana zniszczeniem samochodu powstała w majątku prywatnym podatnika. Zatem otrzymane odszkodowanie należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o pdof).
Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o pdof, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c.
Zatem stosownie do tej regulacji, kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych, które nie stanowią m.in. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, są wolne od podatku dochodowego. Stąd Czytelnik nie będzie miał obowiązku wykazać kwoty odszkodowania w zeznaniu.
Ujednolicone przepisy prawne dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|