Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017
Likwidacja działalności a zwrot ulgi za kasę rejestrującą
Zamykam działalność gospodarczą przed upływem trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Czy w tej sytuacji muszę oddać całą ulgę na jej zakup?
Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Stanowi tak art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.
Istnieją sytuacje, w których podatnik może utracić prawo do ulgi i w konsekwencji będzie zobowiązany do jej zwrotu. Jak stanowi art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących m.in. w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania.
Pozostałe przesłanki zwrotu omawianej ulgi zostały określone w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163). Z przepisu tego wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania m.in.:
- zaprzestaną działalności,
- nastąpi otwarcie likwidacji,
- zostanie ogłoszona upadłość,
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, skoro likwidacja działalności gospodarczej, w której obrót rejestrowany był przy zastosowaniu kasy fiskalnej, nastąpi przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania, Czytelnik będzie obowiązany do zwrotu całej ulgi z tytułu jej zakupu.
Przykład Podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej w prowadzonym przez siebie sklepie od 2 stycznia 2016 r. Odliczył od podatku należnego ulgę związaną z jej zakupem w wysokości 700 zł. Podatnik zlikwidował działalność z dniem 2 listopada 2017 r. Ponieważ zaprzestanie prowadzenia działalności nastąpiło przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonej kwoty, tj. 700 zł na konto urzędu skarbowego. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|