Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017
Składniki majątku zakupione z dotacji pozostałe po likwidacji firmy
Od stycznia 2014 r. prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej. Podatek dochodowy rozliczam na podstawie podatkowej księgi. W związku z rozpoczęciem działalności otrzymałam dotację z Urzędu Pracy dla osoby bezrobotnej. Środki finansowe z tej dotacji przeznaczyłam na zakup różnych składników majątku firmy. W grudniu 2017 r. zamierzam zlikwidować prowadzoną działalność. Czy wyposażenie oraz środki trwałe, których zakup sfinansowałam dotacją muszę wykazać na dzień likwidacji w jakimś zestawieniu? Czy ich późniejsza sprzedaż jest opodatkowana?
Objęcie składników firmowego majątku remanentem likwidacyjnym oraz wykazem składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej nie jest uzależnione od źródła finansowania ich nabycia.
Przedsiębiorca ma obowiązek sporządzenia na dzień likwidacji firmy spisu z natury. Tak wynika z § 27 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728). Na podstawie tego spisu podatnik ustala dochód za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji działalności. Stosownie bowiem do art. 24 ust. 2 ustawy o pdof podatnik prowadzący podatkową księgę oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, dlatego konieczne jest sporządzenie remanentu na ten dzień.
Remanentem podatnik obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady. Przepisy ustawy o pdof ani rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi nie przewidują jednak, że powinien on obejmować rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością, będące wyposażeniem lub środkami trwałymi. Te składniki z kolei podatnik ma obowiązek ująć w wykazie, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. W wykazie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji podatnik prowadzący działalność indywidualnie powinien ująć co najmniej: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.
Odpłatne zbycie składników firmowego majątku objętych wskazanym wykazem tylko w ściśle określonych okolicznościach będzie skutkowało powstaniem przychodu. Odpłatne zbycie środków trwałych po likwidacji firmy, z wyjątkami nieistotnymi w zaprezentowanym stanie faktycznym, generuje opodatkowany przychód z działalności gospodarczej, gdy do zbycia tych składników majątku dochodzi przed upływem sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności gospodarczej. Wynika tak z art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) w związku z ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o pdof.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|