Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017
Termin zapłaty składek po likwidacji firmy
Z dniem 22 grudnia 2017 r. zlikwidowałem działalność gospodarczą. Złożyłem już odpowiednie dokumenty w CEIDG. Przekazałem też do ZUS dokumenty wyrejestrowujące z ubezpieczeń (za siebie i za pracownika) oraz dokumenty rozliczeniowe za grudzień br. Czy składki ubezpieczeniowe za grudzień br. powinienem wpłacić do ZUS do końca grudnia br., czy mogę zapłacić je dopiero 15 stycznia 2018 r.?
W przypadku, o którym mowa w pytaniu, składki ubezpieczeniowe należne za grudzień 2017 r. przedsiębiorca powinien zapłacić do ZUS (za siebie i za pracownika) w terminie do 15 stycznia 2018 r. Przepisy ubezpieczeniowe nie przewidują bowiem odrębnego terminu płatności składek ZUS w razie likwidacji firmy. Nie ma też jednak żadnych przeszkód, aby uiścił je w terminie wcześniejszym.
Jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą rozlicza składki ubezpieczeniowe nie tylko za siebie, ale także za inne osoby ubezpieczone (w omawianym przypadku - za jednego pracownika), jest zobowiązana do opłacania tych składek za dany miesiąc kalendarzowy najpóźniej do 15. dnia następnego miesiąca. W takim samym terminie przekazuje do ZUS odpowiednie dokumenty rozliczeniowe z naliczonymi składkami. Tak wynika z art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Termin ten jest właściwy również w sytuacji, gdy przedsiębiorca opłaca składki za ostatni miesiąc prowadzenia firmy w razie jej likwidacji.
W związku z tym składki ubezpieczeniowe do ZUS należne za siebie oraz za pracownika za ostatni miesiąc prowadzenia działalności gospodarczej (tu: za grudzień 2017 r.) Czytelnik powinien opłacić w terminie obowiązującym go do tej pory. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wpłaty należności składkowych za ostatni miesiąc prowadzenia firmy dokonał w terminie wcześniejszym niż ustawowy.
Czytelnik powinien pamiętać, że uiszczając składki ubezpieczeniowe do ZUS do 31 grudnia 2017 r. powinien je opłacić na dotychczasowych zasadach, wykorzystując do tego druk Polecenie przelewu/wpłata gotówkowa do ZUS. Powinien na nim wpisać swoje dane identyfikacyjne (tj. NIP, REGON, PESEL, nazwę, imię i nazwisko) oraz okres rozliczeniowy, na poczet którego jest dokonywana wpłata.
Gdyby natomiast chciał je uiścić po 31 grudnia 2017 r., powinien je wtedy wpłacić na swój indywidualny rachunek bankowy, wygenerowany przez ZUS, jednym przelewem (bez rozbijania na poszczególne fundusze). Jeśli Czytelnik do końca 2017 r. nie otrzyma informacji o swoim numerze rachunku (albo jeśli go zgubi), powinien skontaktować się z ZUS. Numer rachunku otrzyma w każdej placówce ZUS lub w Centrum Obsługi Telefonicznej. Jeśli Czytelnik nie będzie znał swojego numeru rachunku, nie opłaci składek w 2018 r. Dotychczasowe rachunki do wpłat zostaną bowiem zamknięte 31 grudnia 2017 r.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|