Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017
Rozwiązanie umów zawartych z kontrahentami
Zanim przedsiębiorca podejmie decyzję o zakończeniu prowadzenia działalności swojej firmy zobowiązany jest zwrócić uwagę na pozawierane umowy, np. z kontrahentami.
Z reguły umowy z kontrahentami zawierają odpowiednie regulacje dotyczące okresu ich wypowiedzenia. Nawet jeżeli przepisy nie nakazują wypowiedzenia umowy w formie pisemnej to warto, w celu uniknięcia późniejszych nieporozumień, zrobić to w tej formie. Zgodnie z art. 77 § 2 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.), jeżeli umowa zawarta została na piśmie albo innej formie szczególnej, to odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone również na piśmie.
Przykładowo w przypadku najmu, jeżeli umowa zawarta była na czas nieoznaczony, to najemca może wypowiedzieć najem z zachowaniem terminów umownych, a w przypadku ich braku - z zachowaniem terminów ustawowych. Natomiast w sytuacji, gdy czas trwania najmu jest oznaczony najemca może wypowiedzieć najem w wypadkach określonych w umowie najmu. Po zakończeniu najmu najemca zobowiązany jest zwrócić rzecz w stanie niepogorszonym, z tym że nie ponosi on odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania.
Wskazane uregulowania mają zastosowanie także w odniesieniu do dzierżawy.
W przypadku umowy użyczenia zawartej na czas nieoznaczony, użyczenie kończy się, gdy biorący uczynił z rzeczy użytek odpowiadający umowie albo gdy upłynie czas, w którym mógł ten użytek uczynić. Po zakończeniu użyczenia biorący do używania obowiązany jest zwrócić użyczającemu rzecz w stanie niepogorszonym. W tym przypadku również biorący nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania.
Jeśli zaś chodzi o umowy zlecenia, to zleceniodawca ma możliwość wypowiedzenia takiej umowy w każdym momencie. Z tym, że powinien on zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia. W przypadku zlecenia odpłatnego konieczne jest wypłacenie przyjmującemu zlecenie części wynagrodzenia odpowiadającego jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu należy też naprawić szkodę. Tak samo przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|