Ujęcie wydatków w kosztach uzyskania przychodów
Spółka z o.o. sponsoruje drużynę piłki nożnej. Zapewnia sportowcom odzież sportową oraz pokrywa opłaty wpisowe uprawniające drużynę do uczestnictwa w rozgrywkach sportowych. Czy wydatki na sponsorowanie drużyny piłki nożnej można uznać za koszty uzyskania przychodów?
Wydatki z tytułu sponsorowania drużyny piłki nożnej stanowią koszty podatkowe, o ile sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenia o charakterze reklamowym.
Umowa sponsoringu nie została uregulowana w przepisach Kodeksu cywilnego, w związku z czym należy do tzw. umów nienazwanych. Możliwość zawarcia tego typu umowy wynika z art. 3531 K.c. W myśl tego przepisu, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Umowa sponsoringu polega zasadniczo na tym, że jedna ze stron (sponsor) zobowiązuje się do przekazania na rzecz drugiej strony (sponsorowanego) określonych świadczeń (np. środków pieniężnych, towarów, własnych wyrobów bądź usług) w zamian za określone działania o charakterze promocyjno-reklamowym ze strony sponsorowanego (np. zamieszczenie nazwy sponsora na ulotkach, plakatach, umieszczania logo sponsora w widocznych miejscach, rozpowszechnianie informacji o produktach, towarach lub usługach sprzedawanych przez sponsora, używanie sprzętu, ubrań i innych przedmiotów z logo sponsora, publikacji podziękowań, itd.). Sponsoring, w powszechnym znaczeniu, oznacza więc finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Należy więc uznać, że sponsoring jest formą reklamy spółki.
Mając jednak na uwadze, ogólną zasadę wyrażoną w art. 15 ust. 1 updop, należy stwierdzić, że kwalifikacja do kosztów podatkowych wydatków związanych ze sponsoringiem zależy od obowiązywania postanowień umowy przewidujących uzyskanie przez sponsora świadczenia wzajemnego. Dopiero w takim przypadku można mówić, że koszt z tytułu sponsoringu jest ponoszony w związku z działalnością firmy i w celu osiągania przez nią przychodów.
Jeżeli w opisanym przypadku umowa sponsoringu przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych i wartości rzeczowych, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, to koszty sponsoringu stanowią koszty uzyskania przychodów sponsora. Przy czym sponsor może zaliczyć do kosztów tę część wydatkowanej kwoty, która stanowi równowartość ceny za reklamę świadczoną przez podmiot sponsorowany.
Warto przy tym podkreślić, że celem odróżnienia umowy sponsoringu od umowy darowizny istotne jest właściwe określenie zakresu zobowiązań sponsorowanego wobec sponsora. W przeciwnym bowiem przypadku umowa taka może zostać zakwalifikowana jako umowa darowizny, a wydatki poniesione w związku z taką umową przez sponsora - jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop. Na możliwość takiej kwalifikacji umowy nazwanej przez strony "umową sponsoringu" wskazywał m.in. NSA w wyroku z 19 kwietnia 2012 r., sygn. akt II FSK 2021/10.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|