Koszty wytworzenia towarów wydawanych jako próbki
Podatnik zajmuje się handlem artykułami spożywczymi. W ramach akcji promocyjno-reklamowych przekazuje nieodpłatnie kontrahentom próbki towarów z logo swojej firmy, w celu zapoznania konsumentów z oferowanymi produktami. Czy wydatki na wytworzenie tych próbek są kosztami uzyskania przychodów?
Tak. Skoro próbki towarów są wydawane w celach reklamowych, koszty ich wytworzenia są kosztami podatkowymi.
Za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów, bezpośrednio lub pośrednio związanych z przychodami, pod warunkiem, że wykaże celowość tych kosztów oraz ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dokonując oceny poniesionych kosztów, podatnik musi też uwzględniać regulacje art. 23 ust. 1 updof. Przepis ten zawiera bowiem katalog kosztów wykluczonych z mocy prawa z kosztów uzyskania przychodów, a jego zakresem objęte są m.in.:
- darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju (pkt 11),
- koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (pkt 23).
W sytuacji podatnika nie ma jednak podstaw do zastosowania tych wyłączeń zważywszy na cel podejmowanych przez niego działań. W szczególności podatnik nie zmierza do zaspokojenia zapotrzebowania na wydawane towary u otrzymujących je osób, jak też nie kreuje w ten sposób swojego wizerunku. Wydanie próbek towarów z logo firmy w ramach akcji promocyjno-reklamowych służy natomiast zapoznaniu się przez potencjalnych klientów z właściwościami oferowanych towarów i zachęceniu do ich zakupu. Działania podatnika mają więc charakter reklamowy, a ponoszone w związku z tym koszty mają na celu osiąganie przychodów. Należy zatem uznać, że koszty wydawanych próbek mogą być ujmowane w rachunku podatkowym jako koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na wyrok NSA z 1 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2463/12. W wyroku tym NSA uznał, że działalność spółki polegająca na kupowaniu wyrobów sanitarnych, następnie przekazywanych jako nieoznakowane próbki kontrahentom oraz własnym salonom sprzedaży, nie spełnia funkcji reklamowej. Wyroby, na których nie zostało umieszczone logo nie przyczyniają się bowiem ani do zwiększenia rozpoznawalności firmy na rynku ani do zaznajomienia klientów z zaletami jej produktów, które mogłoby skutkować wzrostem sprzedaży. Zdaniem NSA, działanie polegające na przekazywaniu kontrahentom gratisów nieoznakowanych logo podatnika nie ma na celu reklamowania danego podatnika, ale podnosi jego prestiż i utrwala jego dobry wizerunek w oczach kontrahentów. Takimi działaniami marketingowymi spółka buduje więc swój wizerunek, a to już ma charakter reprezentacyjny. W konsekwencji spółka wydatków poniesionych na zakup tych wyrobów nie może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Gdyby wydawane towary zawierały logo spółki, wówczas nie byłoby przeszkód, by wydatki na ich zakup zaliczyć do kosztów podatkowych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|