Napoje i słodycze serwowane na spotkaniach promocyjnych
Spółka w celu promowania sprzedawanych towarów organizuje spotkania promocyjne służące zapoznaniu potencjalnych klientów z właściwościami i sposobami używania tych towarów. Uczestnikom spotkań zapewniane są napoje (kawa, herbata) oraz drobny poczęstunek (ciastka, cukierki). Czy wydatki na zakup tych artykułów można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?
Tak, w tym przypadku wspomniane wydatki są kosztami podatkowymi.
W rozumieniu art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie dotyczy to jednak kosztów, które na mocy art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop nie są uważane za koszty uzyskania przychodów. Wśród kosztów objętych wspomnianym wykluczeniem są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Tak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Wymaga jednak podkreślenia, że zgodnie z obowiązującą wykładnią tego przepisu przyjmuje się, że ma on zastosowanie do wydatków ponoszonych na zakup żywności, napojów czy usług gastronomicznych i cateringowych, których wyłącznym bądź dominującym celem jest budowanie dobrego wizerunku podatnika i jego firmy oraz kształtowanie relacji z kontrahentami. W takim bowiem przypadku wspomniane wydatki kwalifikują się do kategorii kosztów reprezentacji. Inaczej takie wydatki należy jednak ocenić, gdy służą one reklamie firmy, promowaniu jej działalności i produktów. Wówczas tych wydatków omawiane wyłączenie nie dotyczy.
W stanie faktycznym opisanym w pytaniu podatnik ponosi wydatki na zakup żywności (napojów i słodyczy) zużywanych na potrzeby spotkań, w trakcie których promowane są towary dystrybuowane przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. W tych okolicznościach niewątpliwie podejmowane działania promocyjne mają na celu osiągnięcie przychodów. Wynika to z istoty takich działań, tj. upowszechniania informacji o sprzedawanych towarach i ich rozpoznawalności na rynku, co w konsekwencji ma się przełożyć korzystnie na ich sprzedaż (zwiększenie sprzedaży bądź zachowanie jej na niezmniejszonym poziomie).
Zatem wydatki związane z organizacją spotkań promocyjnych, w tym wydatki na zakup napojów i słodyczy stanowiących poczęstunek dla uczestników tych spotkań podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|