Upominki dla kontrahentów
"(...) w ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca zamierza przekazywać swoim kontrahentom drobne upominki w postaci papierowych voucherów lub zaproszeń do restauracji. Vouchery i zaproszenia będą mieć niewielką wartość, ok. 100 - 500 zł. Po otrzymaniu upominku, Partner będzie mógł go wymienić na dowolną (w przypadku vouchera) lub konkretną (w przypadku zaproszenia) usługę gastronomiczną, tj. posiłek lub napój w restauracji. Upominki będą kierowane do szerokiego grona odbiorców, otrzymać je będzie mógł każdy kontrahent. Upominki wręczane partnerom mają na celu promocję oraz reklamę Wnioskodawcy, co w dalszej kolejności powinno prowadzić do zachowania oraz zwiększenia przychodów. Dlatego też upominki będą np. zapakowane w kopertę z logo firmy Wnioskodawcy lub będą posiadać nabitą pieczątkę z danymi Wnioskodawcy. Upominki mogą być również wręczane w torebce podarunkowej z logo firmy lub mogą być dołączane do długopisów, notesów, kalendarzy itp., które będą posiadać logo firmy. W przypadku zakupu większej ilości upominków będzie istniała możliwość ich personalizacji poprzez umieszczenie przez podmiot trzeci, bezpośrednio na voucherze i zaproszeniach logo Wnioskodawcy.
(...) w rozpatrywanej sprawie, wydatki na zakup upominków dla kontrahentów nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
(...) działania Spółki nie zmierzają do rozpowszechniania wizerunku podatnika jako podmiotu gospodarczego, a zmierzają do: »zacieśnienia i rozszerzenia współpracy z tymi Partnerami oraz w celu reklamy i promocji swojej firmy, co w dalszej kolejności ma prowadzić do nakłonienia tych Partnerów do rozwijania współpracy z Wnioskodawcą, a co za tym idzie, do zwiększenia przychodów Wnioskodawcy«. Może na to wskazywać fakt, że Wnioskodawca kieruje drobne upominki w postaci papierowych voucherów lub zaproszeń do restauracji do szerokiego grona odbiorców. Podkreślić bowiem należy, że istotą reklamy jest zamiar dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców. W przypadku przeznaczenia upominków wyłącznie dla ograniczonej grupy podmiotów, należy powiązać wydatki za zakup prezentów z reprezentacją, która jest wyłączona z kosztów uzyskania przychodów.
(...) reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy zróżnicowaniu środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Oznakowanie przedmiotów reklamowych poprzez logo firmy powoduje, że mogą one pełnić funkcje reklamowe.
W przedmiotowej sprawie, przekazywane przez Wnioskodawcę upominki opatrzone logo firmy, niosą ze sobą przekaz reklamowy, a tym samym mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Działania Spółki mają na celu zachęcenie do podjęcia lub rozszerzenia współpracy, co w konsekwencji prowadzić ma do zakupu towarów lub usług Wnioskodawcy, co w dalszej kolejności prowadzi do zachowania oraz zwiększenia przychodów. Zatem spełniony jest podstawowy wymóg wynikający z art. 15 ust. 1 updop, a mianowicie wydatki poniesione na zakup upominków dla kontrahentów poniesione są w celu osiągnięcia przychodu, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że wymienione przez Spółkę upominki, skierowane do szerokiego grona kontrahentów, przekazywane w opakowaniach z logo firmy, w celu nakłonienia kontrahentów do zakupu towarów lub usług od Wnioskodawcy albo nawiązania współpracy, winny być traktowane jako promocja i reklama firmy. Tym samym wydatki na nabycie upominków stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop".
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 września 2017 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.125.2017.1.AZ)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|