Rozliczenie w kosztach umowy sponsoringu obejmującej dwa lata podatkowe
Spółka z o.o. zawarła umowę sponsoringu. Przekazała placówce medycznej pieniądze na zakup mebli. W zamian placówka świadczy usługi reklamowe spółce przez okres 1 roku, tj. od 1 listopada 2017 r. do 31 października 2018 r. Świadczenia są ekwiwalentne. Czy koszty dotyczące usługi reklamowej za okres od 1 stycznia do 31 października 2018 r. powinny być rozliczone podatkowo w roku 2018?
Jeżeli wydatki spółki, w części dotyczącej usług reklamowych podlegających wykonywaniu przez podmiot sponsorowany w okresie od 1 stycznia do 31 października 2018 r. zostaną przez nią podatkowo uwzględnione w roku 2018, to takie ujęcie tych kosztów pozwoli na uniknięcie ewentualnych sporów z organami podatkowymi.
W praktyce sponsoring najczęściej definiowany jest jako odpłatna i dwustronnie zobowiązująca umowa, zgodnie z którą jeden podmiot (sponsor) będący zwykle podmiotem gospodarczym zobowiązuje się wykonać określone świadczenie finansowe lub rzeczowe na rzecz innego podmiotu (sponsorowanego), w zamian za co sponsorowany podmiot zobowiązany jest do reklamowania sponsora lub jego produktów (odpowiednio towarów lub usług). Umowa sponsoringu to zatem nic innego, jak kontrakt na świadczenie przez sponsorowanego usługi reklamowej na rzecz sponsora.
Przechodząc do przedstawionych w pytaniu wątpliwości dotyczących daty podatkowego ujęcia w kosztach uzyskania przychodów spółki poniesionych przez nią wydatków wynikających z umowy sponsoringu (tj. kosztów nabycia usługi reklamowej u sponsorowanego), stwierdzić należy, że data ta uzależniona jest od charakteru takich wydatków, tj. od tego czy pozostają one w bezpośrednim związku z określonymi przychodami spółki, czy też związek ten ma charakter pośredni.
Na podstawie przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego trudno jest się dopatrzyć istnienia bezpośredniego związku pomiędzy poniesionymi przez spółkę kosztami a uzyskiwanymi przez nią przychodami. Skoro zatem taki bezpośredni związek w opisanej sytuacji nie występuje, wymienione w pytaniu wydatki na nabycie usługi reklamowej uznać należy za tzw. koszty pośrednie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zaś koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, zgodnie z treścią art. 15 ust. 4d updop, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli jednak koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, to w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Jednocześnie, za dzień poniesienia kosztu uważa się - stosownie do art. 15 ust. 4e updop - dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku).
Zwrócić uwagę przy tym należy, że zdaniem organów podatkowych "dzień na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano)" oznacza datę rachunkowego ujęcia kosztów w ciężar kont o charakterze wynikowym, mających wpływ na ustalenie prawidłowego wyniku finansowego (zysku/straty). Inne jednak zdanie w tym względzie prezentuje większość sądów administracyjnych, uznając, że rodzaj konta, na którym ujęty został dany wydatek, jest bez znaczenia przy ocenie możliwości (daty) ujęcia takiego wydatku w kosztach podatkowych.
Niezależnie od tych rozbieżności nadmieniamy, że w 2012 r. nasze Wydawnictwo zwróciło się z zapytaniem do Ministerstwa Finansów odnośnie sposobu ujmowania w księgach rachunkowych kosztów związanych z reklamą, w sytuacji kiedy usługa reklamowa będzie przez zleceniobiorcę realizowana w roku podatkowym następującym po roku, w którym została ona zlecona przez podatnika. W udzielonej nam 1 października 2012 r. odpowiedzi Ministerstwo stwierdziło, że: "Generalnie koszty reklamy stanowią koszty okresu, w którym reklama miała miejsce. Dlatego w przedstawionej w pytaniu sytuacji, gdy koszty reklamy są ponoszone w 2012 r. i w tym roku ma miejsce kampania reklamowa, która dotyczy wyrobów gotowych sprzedawanych w 2013 r., koszty reklamy będą kosztami roku 2012. Inaczej sytuacja będzie wyglądała, gdy koszty reklamy zostały poniesione w roku 2012, a usługa reklamy będzie wykonana w roku 2013 (np. targi), wówczas będą obowiązywały regulacje art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (...), w myśl których jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych".
Choć wyjaśnienie to dotyczyło zasad ujmowania kosztów reklamy dla celów bilansowych, to jednak posiłkując się treścią art. 15 ust. 4d updop, w części tego przepisu odnoszącej się do kosztów dotyczących okresu przekraczającego rok podatkowy, organy podatkowe uznać mogą, że wspomniany w pytaniu wydatek spółka powinna rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów w obu tych latach, w których podmiot sponsorowany świadczyć będzie na jej rzecz usługi reklamowe. Oznacza to że koszty dotyczące usługi reklamowej za okres od 1 stycznia do 31 października 2018 r. powinny być podatkowo rozliczone przez spółkę w roku 2018. Zatem, choć kwestia prawidłowego ujęcia wspomnianych w pytaniu wydatków w kosztach uzyskania przychodów rodzić może różne oceny, to niewątpliwie takie ujęcie tych kosztów (w 2018 r.) pozwoli na uniknięcie ewentualnych sporów z organami podatkowymi.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|