Koszty zorganizowania sprzedaży premiowej
Spółka z o.o. podejmuje różnorodne działania marketingowe, które zmierzają do pozyskania nowych oraz utrzymania dotychczasowych klientów. Jednym z takich działań jest sprzedaż premiowa, w ramach której klient otrzymuje nagrody, np. telewizor, możliwość wzięcia udziału w kursie kulinarnym itp. Czy koszt zakupu nagród oraz usług doradczych związanych z przygotowaniem i organizacją sprzedaży premiowej spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Koszt zakupu nagród oraz usług doradczych związanych z przygotowaniem i organizacją sprzedaży premiowej spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Wiele firm w celu uatrakcyjnienia swojej oferty i zwiększenia wielkości sprzedaży organizuje akcje promocyjne. Mogą one przyjmować formę sprzedaży premiowej. W praktyce za sprzedaż premiową przyjmuje się akcje, w trakcie których:
- wydawane są nagrody w związku z dokonaniem zakupu towarów lub usług,
- nagrodę otrzymuje każdy nabywca spełniający warunki zakupu określone przez organizatora akcji,
- uzyskanie nagrody jest elementem pewnym i nie jest wynikiem rywalizacji pomiędzy uczestnikami.
Koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem akcji promocyjnej w formie sprzedaży premiowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na zasadach przewidzianych w art. 15 ust. 1 updop. Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Przyznawanie nagród osobom dokonującym zakupu towarów lub usług przyczynia się do osiągania lub zwiększania osiąganych przychodów z ich sprzedaży. Tym samym koszty ponoszone w związku z prowadzeniem sprzedaży premiowej spełniają przesłanki zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, tj. nie są objęte wykluczeniem z tych kosztów na mocy przepisów ustawy o CIT i pozostają w związku z działalnością prowadzoną przez podatnika (organizatora promocji). Dotyczy to zarówno kosztów organizacyjnych, jak też nakładów poniesionych na zakup nagród.
Zatem w rozpatrywanej sytuacji koszt zakupu nagród oraz usług doradczych związanych z przygotowaniem sprzedaży premiowej spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Jednak posiadanie jedynie dowodów poniesienia kosztów zakupu nagród czy usług doradztwa, nie jest wystarczające dla uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodów. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 kwietnia 2015 r., nr IBPBI/2/4510-82/15/BG: "Do kosztów uzyskania przychodów mogą być (...) zaliczone wydatki poniesione przez Spółkę w ramach sprzedaży premiowej (...) pod warunkiem, że ich poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane co najmniej:
- regulaminem sprzedaży premiowej,
- dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania upominku,
- potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością wydanych nagród".
Dzięki regulaminowi sprzedaży premiowej podatnik może wykazać cel kosztów poniesionych w związku z jej prowadzeniem, dowodząc, że nie są to np. koszty reprezentacji wykluczone z kosztów podatkowych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|