Konferencja prasowa promująca nowy produkt
Spółka z o.o. zorganizowała konferencję prasową dla dziennikarzy, podczas której promowała nowy produkt. Po konferencji dziennikarze zostali zaproszeni na poczęstunek do restauracji. Czy koszty takiego poczęstunku można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Wydatki na organizację konferencji promującej nowy produkt obejmujące poczęstunek dla uczestniczących w niej dziennikarzy mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli analizujemy kwestie kosztów uzyskania przychodów, to w pierwszej kolejności uwagę kierujemy na art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze updop. Według tej regulacji, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Najprościej mówiąc, poniesienie wydatku musi mieć na celu uzyskanie przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. W sytuacjach takich jak opisana w pytaniu niezbędna jest szczegółowa ocena, czy poniesione wydatki pozostają w związku przyczynowym z potencjalnymi przychodami. Dziennikarzy zaproszono w celu zaprezentowania im nowego produktu. Można przypuszczać, że wybrano tę grupę zawodową z tego powodu, żeby dziennikarze zaprezentowali okazany im wyrób w mediach, w których pracują. Innymi słowy ideą naczelną prezentacji było skłonienie zaproszonych gości do rozpowszechnienia informacji o tym, że dany producent wprowadza do sprzedaży nowy towar oraz o jego walorach. Takie działania podejmuje się w celu reklamy towaru, czyli zachęcenia jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towaru poprzez zachwalanie jego cech jakościowych, czy zalet technicznych.
Oznacza to, że wydatki na zorganizowanie konferencji dla dziennikarzy, także na mający miejsce bezpośrednio po niej poczęstunek mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Istotne jest, aby wydatki na jej zorganizowanie pozostawały w związku przyczynowym z potencjalnymi przychodami.
Dodatkowo można zaznaczyć, że koszty poniesione na usługi gastronomiczne nie powinny być w tym przypadku utożsamiane z kosztami reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, gdyż "reprezentacja" w rozumieniu tego przepisu stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku. W przedstawionej sprawie nie chodziło o wykreowanie wizerunku, lecz o zaprezentowanie nowego produktu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|