Koszty świątecznego wystroju firmy
Generalnie firmy w miarę możliwości finansowych dbają o odpowiedni wystrój swoich pomieszczeń. Zwłaszcza w okresie bożonarodzeniowym pojawiają się efektowne dekoracje (choinki, stroiki, lampki). Także w ten sposób przedsiębiorcy starają się zadbać o swój dobry wizerunek. Powstaje pytanie, czy tego typu wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych?
Zgodnie z art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych odpowiednio w art. 23 updof oraz art. 16 ust. 1 updop.
Jest to definicja ogólna, co oznacza, że każdorazowo związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie. Niestety istnienie takiego związku nie zawsze wystarczy. Ustawodawca określił bowiem katalog kosztów, które mimo tego że mają związek z przychodami, są wykluczone z kosztów podatkowych. Mowa tu o katalogu kosztów zawartym w art. 23 updof oraz art. 16 ust. 1 updop.
Z kosztów podatkowych wyłączone zostały m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Niestety ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "reprezentacja". Niemniej jednak powszechnie przyjmuje się, że reprezentacja to wykreowanie pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. NSA w wydanym w składzie siedmiu sędziów wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 podkreślił jednak, że dla oceny czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.
Niewątpliwie wydatki poniesione na zakup ozdób świątecznych wpływają na stworzenie odpowiedniego wizerunku danej firmy, lecz przede wszystkim są przejawem panujących obecnie standardów i wynikają głównie z zakorzenionej tradycji i panujących obyczajów. W dobie powszechności tego rodzaju działań nie można przyjąć, że są to wydatki o charakterze reprezentacyjnym wyróżniającym firmę spośród innych, oczywiście o ile wysokość tych wydatków mieści się w granicach zwyczajowo przyjętych. Są to raczej wydatki związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy, a przy tym trudno odmówić im racjonalności i uzasadnienia.
W pewnych branżach, takich jak usługi handlowe, hotelarskie czy gastronomiczne, wydatki na odpowiedni wystrój pomieszczeń są wręcz nieodzowne. Tego rodzaju wydatki znajdują uzasadnienie także w przypadku dekorowania "zwykłych" pomieszczeń np. biurowych, w których przebywają pracownicy. Odpowiedni wystrój sprzyja miłej atmosferze w pracy, co może skutkować wzrostowi jej wydajności.
W rezultacie można uznać, że wydatki na świąteczny wystrój firm w wysokości nieprzekraczającej granic zwyczajowo przyjętych, mogą być zaliczone do kosztów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|