podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Firmowe przychody i koszty - wybrane zagadnienia - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 80 (1434) z dnia 5.10.2017

Moment dokonania korekty przychodów ze sprzedaży towarów

Spółka z o.o. prowadzi działalność handlową. W którym miesiącu powinna uwzględnić korektę przychodu, jeśli:

1) kontrahent zwróci towar w jednym miesiącu, a faktura korygująca zostanie wystawiona w następnym miesiącu,

2) wystawiono fakturę sprzedaży zamówionej przez kontrahenta ilości towaru, ale przez pomyłkę pracownika spółki dostarczono mu mniejszą ilość towaru,

3) wystawiono fakturę sprzedaży zamówionej przez kontrahenta ilości towaru i dostarczono mu tę zamówioną ilość towaru, ale kontrahent zmienił zdanie i odebrał tylko część tego towaru?

W sytuacjach opisanych w pytaniu spółka powinna dokonać korekty przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym wystawi fakturę korygującą.

Jak wynika z treści art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu uważa się (z pewnymi zastrzeżeniami nieistotnymi w wymienionych w pytaniu przypadkach) dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
     
  • uregulowania należności.

Przepis ten wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Przychód powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi. Przy czym jeżeli przed tym dniem zostanie wystawiona faktura lub uregulowana należność, to przychód powstaje odpowiednio wcześniej, tj. w dacie wystawienia faktury albo uregulowania należności. Dla określenia momentu powstania przychodu decydujące znaczenie ma więc ustalenie, która czynność nastąpiła jako pierwsza: wykonanie usługi, wystawienie faktury czy uregulowanie należności.

Z zaprezentowanego stanu faktycznego wynika, że spółka wystawiła faktury sprzedaży towarów. Zakładając, że dostawa towarów i uregulowanie należności miały miejsce po wystawieniu danej faktury, spółka wykazała przychód podatkowy w dniu wystawienia tych faktur. Poruszony przez spółkę problem wymaga rozstrzygnięcia, czy korekty przychodu należnego spółka powinna dokonać wstecz czy na bieżąco.

W ustawie o CIT moment korygowania przychodów reguluje art. 12 ust. 3j updop. Przepis ten stanowi, że jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Z regulacji tej wynika, że jeżeli korekta przychodu spowodowana jest błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką - korekty dokonuje się wstecznie. Ustawodawca nie zdefiniował jednak użytych w tym przepisie pojęć "błąd rachunkowy" i "oczywista omyłka". Wyjaśnienia dotyczące znaczenia tych pojęć znajdziemy w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 8 kwietnia 2016 r., nr IPPB6/4510-58/16-2/AZ wyjaśnił, że pojęcia "błędu rachunkowego" i "oczywistej omyłki" trzeba rozumieć zgodnie z ich znaczeniem potocznym. Za "błąd rachunkowy" należy uznać sytuację, gdy przychód został niewłaściwie ujęty w księgach ze względu na błąd w toku wykonywania obliczeń, np. błędne podanie na fakturze ilości towarów, błąd w zastosowanej cenie bądź wartości towarów itd. Natomiast za "inną oczywistą omyłkę" należy uznać oczywisty błąd, który nie jest jednocześnie błędem rachunkowym, np. zastosowanie błędnych cen (np. cen innych towarów oferowanych przez podatnika, nie zaś cen towarów faktycznie dostarczonych). Okoliczność taka musi mieć charakter pierwotny, tj. istnieć już w momencie wystawiania pierwotnego dokumentu (faktury), przy czym "omyłka" taka musi być "oczywista".

W przypadku jednoznacznego stwierdzenia, że nieprawidłowe ujęcie przychodu było wynikiem błędu rachunkowego lub oczywistej omyłki, korekta przychodu podatkowego powinna być dokonana wstecznie, tj. w okresie, w którym powstał pierwotnie przychód.


"
Wstecznej" korekty przychodów dokonuje się, gdy przyczyną korekty jest błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka. W pozostałych przypadkach korekty przychodów dokonuje się na bieżąco.


W analizowanym stanie faktycznym, w każdej z wymienionych w pytaniu sytuacji faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała sprzedaż zamawianej przez kontrahenta ilości towaru. W momencie ustalania przychodu nie było błędu rachunkowego ani oczywistej omyłki. Faktury korygujące spółka wystawi z powodu późniejszych zdarzeń, a mianowicie: zwrotu towarów (pkt 1), rezygnacji przez kontrahenta z pewnej ilości sprzedanego mu towaru (pkt 2 i 3). Oznacza to, że we wszystkich wymienionych sytuacjach fakturę korygującą należy rozliczyć na bieżąco, z datą jej wystawienia.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.