Optymalizacja rozliczeń w VAT - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 79 (1433) z dnia 2.10.2017
Odliczenie VAT od zakupów dokonanych przed założeniem działalności
W październiku br. planuję założyć działalność gospodarczą. We wrześniu br. dokonałem już pierwszych zakupów na poczet tej działalności. Czy będę miał prawo do odliczenia VAT od tych zakupów w deklaracji VAT-7 za październik 2017 r.?
Podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast suma kwot podatku wynikających m.in. z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Mówi o tym art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik ma prawo odliczyć VAT naliczony od dokonanych zakupów towarów i usług związanych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez niego towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przy czym, jak stanowi art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT podatek naliczony nieodliczony we wskazanym terminie można także odliczyć w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Polskie przepisy nie zawierają regulacji, które uniemożliwiałyby odliczenie VAT od wydatków poniesionych przed dokonaniem rejestracji na potrzeby VAT. Organy podatkowe powszechnie uznają, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed rejestracją, pod warunkiem, że w okresie, kiedy składana jest deklaracja VAT, jest już zarejestrowany na potrzeby rozliczania tego podatku.
Oznacza to, że aby podatnik (Czytelnik) zrealizował swoje prawo do odliczenia, musi dopełnić warunku formalnego, tj. musi dokonać rejestracji na potrzeby VAT (złożyć druk VAT-R) i złożyć deklarację VAT z wykazaną kwotą podatku naliczonego.
Warto nadmienić, aczkolwiek nie jest to przedmiotem zapytania, że problem z terminem odliczenia VAT może pojawić się w sytuacji, gdy podatnik ponosił wydatki związane z przyszłą opodatkowaną działalnością gospodarczą na wiele miesięcy przed jej rozpoczęciem, mianowicie wówczas, gdy dla danych faktur ustawowy termin odliczenia VAT już minął. W tej sytuacji sposobem na odliczenie podatku może być zaznaczenie w zgłoszeniu VAT-R właściwego okresu, za który podatnik złoży pierwszą deklarację VAT. Powinien to być okres, w którym można skorzystać z odliczenia VAT z danych faktur. Takie postępowanie powoduje w konsekwencji konieczność złożenia "zaległych" deklaracji VAT.
"(...) Ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia. (...)". Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 lutego 2017 r., nr 1061-IPTPP2.4512.551.2016.2.SM |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|