Przegląd i konserwacja środka trwałego a jego amortyzacja
Na początku września 2017 r. pracownik firmy serwisowej przeprowadził przegląd i konserwację specjalistycznej kserokopiarki, która jest firmowym środkiem trwałym. W trakcie przeprowadzonej usługi serwisowej dokonano wymiany zużytej części na nową. Koszt przeprowadzonych prac udokumentowanych fakturą wyniósł 3.900 zł. Czy koszt poniesiony w tym celu ma wpływ na zwiększenie wartości początkowej urządzenia i podlega amortyzacji?
Aby nakłady poniesione na środki trwałe prawidłowo rozliczyć w firmowych kosztach podatkowych, w pierwszej kolejności należy określić, czy mają one charakter remontowy, czy mamy do czynienia z ulepszeniem środka trwałego. Od takiej kwalifikacji poniesionych wydatków zależy bowiem sposób ich rozliczenia w kosztach uzyskania przychodów. W przypadku wydatków na remont zasadą jest, że obciążają one bezpośrednio koszty podatkowe w dacie poniesienia, bez względu na ich wartość. Z kolei wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową i podlegają rozliczeniu w kosztach uzyskania przychodów w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.
W myśl art. 22g ust. 17 ustawy o pdof z ulepszeniem środka trwałego mamy do czynienia, gdy wydatki poniesione na jego przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekraczają 3.500 zł. Jednocześnie wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Jeśli chodzi o remont środka trwałego, to ustawa o pdof w swoich regulacjach nie zawiera jego definicji. W praktyce ukształtował się natomiast pogląd, że są to prace polegające m.in. na przywracaniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego. Nie zalicza się do nich prac, w wyniku których dochodzi do unowocześnienia urządzenia w stosunku do stanu pierwotnego. W kontekście powyższego w odniesieniu do urządzeń bądź maszyn firmowych remontem jest ich naprawa, konserwacja, a także wymiana zużytych części na nowe.
Ujednolicone przepisy prawne dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.
Wobec tego opisane w pytaniu prace należy na potrzeby podatku dochodowego zakwalifikować jako remont firmowego urządzenia. W konsekwencji poniesiony na ten cel wydatek podlega rozliczeniu bezpośrednio w kosztach podatkowych przedsiębiorcy.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|