Koszt dodatkowej gwarancji a amortyzacja
Zakupiłem do działalności (podatkowa księga - metoda uproszczona) sprzęt elektroniczny, który uznam za środek trwały. W celu przedłużenia okresu standardowej gwarancji wykupiłem także gwarancję dodatkową. Czy koszt rozszerzonej gwarancji zwiększa wartość początkową środka trwałego?
Wydatek na przedłużenie okresu gwarancji standardowej nabytego urządzenia nie stanowi kosztu związanego z zakupem środka trwałego. W efekcie nie zwiększy jego wartości początkowej. Nie mieści się bowiem w pojęciu ceny nabycia, która w myśl art. 22g ust. 3 ustawy o pdof stanowi wartość początkową środków trwałych nabytych odpłatnie.
Przesądza o tym specyfika tego świadczenia. W okresie trwania dodatkowej gwarancji klient ma zapewnioną stałą ochronę serwisową sprzętu w trakcie jego użytkowania. Zatem koszt przedłużenia gwarancji jest ściśle związany z eksploatacją środka trwałego. Stąd nie jest elementem wartości początkowej środka trwałego. Ponieważ wydatek ten nie jest związany z konkretnym przychodem, stanowi koszt pośredni.
Z uwagi na to, że Czytelnik ujmuje koszty w podatkowej księdze metodą uproszczoną koszt dodatkowej gwarancji rozliczy w dacie poniesienia, czyli w dacie wystawienia dokumentu potwierdzającego wykup dodatkowej gwarancji, bez względu na okres, którego ten wydatek dotyczy.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.)
Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|