Możliwość rozliczania amortyzacji przy dzierżawie środków trwałych
Przedsiębiorca w jednoosobowej działalności gospodarczej wykorzystuje maszynę budowlaną stanowiącą środek trwały. Od października 2017 r. zamierza wydzierżawić tę maszynę znajomemu prowadzącemu działalność gospodarczą. Czy dzierżawa maszyny spowoduje konieczność wyłączenia z firmowych kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych w okresie, w którym będzie ona wydzierżawiana?
NIE. W opisanej sytuacji nie zachodzi konieczność zaprzestania rozliczania w firmowych kosztach odpisów amortyzacyjnych od wydzierżawianego środka trwałego.
Przepisy ustawy o pdof wskazują, że koszty podatkowe prowadzonej działalności gospodarczej podatnik ma prawo obciążyć odpisami amortyzacyjnymi z tytułu zużycia m.in. środków trwałych, ale dokonywanymi wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o pdof. Jednocześnie z art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. c) ustawy o pdof wynika, że nie stanowią kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej m.in. środków trwałych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do takiego używania.
W przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzą jednak okoliczności, które powodowałyby konieczność wyłączenia z kosztów podatkowych amortyzacji środka trwałego. Wprawdzie przedsiębiorca zaprzestanie jego wykorzystywania na potrzeby własnej firmy, ale odda go odpłatnie w ramach umowy dzierżawy do wykorzystania przez inny podmiot - a tylko w przypadku oddania go do nieodpłatnego używania nie miałby prawa wartością dokonywanej od niego amortyzacji obciążać firmowych kosztów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|