Deklaracje i zapłata podatku VAT - Dodatek nr 11 do Poradnika VAT nr 15 (447) z dnia 10.08.2017
Na czym polega pełnomocnictwo szczególne i pełnomocnictwo do doręczeń?
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują przepisy, na podstawie których możliwe jest udzielenie przez podatnika tzw. pełnomocnictwa szczególnego. Zgodnie z art. 138e § 1 Ordynacji podatkowej, pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.
Ustawodawca określił formę takiego pełnomocnictwa. Upoważnienie to może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu. Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnictwa szczególnego wywiera skutek od dnia zawiadomienia organu podatkowego.
Pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu składane jest do akt sprawy (oryginał lub jego notarialnie poświadczony odpis).
Co do zasady pełnomocnictwo szczególne dotyczy konkretnej, wskazanej w tym pełnomocnictwie sprawy podatkowej, np. złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Ustawodawca wprowadził również instytucję tzw. tymczasowego pełnomocnika szczególnego, upoważnionego do działania w sprawie niecierpiącej zwłoki, wyznaczonego dla osoby nieobecnej do czasu wyznaczenia dla niej przez sąd kuratora. Tymczasowym pełnomocnikiem szczególnym może być w pierwszej kolejności wyznaczony przez organ podatkowy członek rodziny osoby nieobecnej, jeżeli wyrazi na to zgodę, a w przypadku braku takiej zgody - adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy wyznaczony w sposób określony w przepisach Ordynacji podatkowej.
Pełnomocnictwo szczególne - podobnie jak ogólne - nie uprawnia do podpisywania deklaracji podatkowych.
Na podstawie art. 138f § 1 Ordynacji podatkowej, strona ma obowiązek ustanowienia w kraju pełnomocnika do doręczeń, jeżeli nie ustanawia pełnomocnika ogólnego lub szczególnego, gdy:
1) zmienia adres miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej;
2) nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu w RP lub w innym państwie członkowskim UE i składa w kraju wniosek o wszczęcie postępowania lub w kraju doręczono mu postanowienie o wszczęciu postępowania.
Przepisy w tym zakresie nie odwołują się w żaden sposób do długości nieobecności podatnika w kraju. Pamiętać należy, że w razie niedopełnienia przez podatnika obowiązku ustanowienia pełnomocnika do doręczeń, pismo jest uznane za doręczone pod dotychczasowym adresem w kraju, a organ podatkowy pozostawi pismo w aktach sprawy.
Pełnomocnika do doręczeń nie trzeba ustanawiać w ww. przypadkach wówczas, gdy doręczanie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Uwaga
W razie niedopełnienia przez stronę obowiązku ustanowienia pełnomocnika do doręczeń, pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem w kraju, a organ podatkowy pozostawia pismo w aktach sprawy.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|