Koszty zakupu mebli biurowych
Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej kupiłem meble biurowe. Koszt zakupu poszczególnych elementów jest niższy niż 3.500 zł, ale wartość całego zestawu meblowego przekracza tę kwotę. Jak taki zakup należy rozliczyć w kosztach podatkowych?
Zakup wspomnianych mebli biurowych można rozliczyć w kosztach podatkowych na kilka sposobów.
Jeżeli poszczególne elementy mebli nabytych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, a przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok, to każdy z tych elementów spełnia warunki do uznania za odrębny środek trwały (art. 22a ust. 1 updof).
W sytuacji gdy wartość każdego mebla nie przekracza kwoty 3.500 zł, podatnik wydatek poniesiony na taki zakup może rozliczyć na kilka sposobów.
Jednym z nich jest zaliczenie wydatków poniesionych na nabycie bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania mebla do używania. Taką możliwość daje art. 22d ust. 1 updof. Przepis ten stanowi, że podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa m.in. w art. 22a updof, których wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Poszczególne meble o wartości równej lub niższej niż 3.500 zł podatnik może również zamortyzować jednorazowo w miesiącu oddania mebla do używania albo w miesiącu następnym (art. 22f ust. 3 updof). Jednorazowy odpis amortyzacyjny stanowi wtedy koszt uzyskania przychodów.
Podatnik ma także możliwość amortyzowania każdego mebla w czasie, zgodnie z art. 22h-22m updof. Dokonane w ten sposób odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodów.
Inaczej należy potraktować zakupione meble tworzące zestaw, w którym poszczególne jego elementy nie są kompletne i zdane do użytku. Wówczas jako środek trwały trzeba potraktować cały zestaw, przyjmując za wartość początkową sumę wydatków poniesionych na nabycie poszczególnych elementów zestawu. Jeżeli tak ustalona wartość przekroczy 3.500 zł, to wydatek związany z zakupem mebli należy rozliczyć w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|