Dofinansowanie letniego wypoczynku - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 46 (1400) z dnia 8.06.2017
Dofinansowanie wypłacane obecnym pracownikom
Dopłata dla pracownika i pełnoletnich domowników
U pracownika kwota otrzymanego (postawionego do dyspozycji) dofinansowania do wypoczynku, bez względu na to, czy jego bezpośrednim adresatem jest on sam, czy też członkowie jego rodziny, stanowi przychód ze źródła, jakim jest stosunek pracy.
Jeżeli osobami, na rzecz których zostanie ono przyznane, są pracownik i pełnoletni członkowie jego rodziny (tj. małżonek i pełnoletnie dzieci), wówczas omawiane dofinansowanie może korzystać ze zwolnienia od podatku w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o pdof. Na jego podstawie wolna od podatku jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej rzeczowych świadczeń oraz uzyskanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych do wysokości 380 zł w stosunku rocznym. Jeżeli dofinansowanie wypoczynku wraz z innymi świadczeniami z ZFŚS przekroczą w roku podatkowym wskazany limit, nadwyżka ponad kwotę 380 zł podlega opodatkowaniu.
Natomiast gdy źródłem dofinansowania omawianego wypoczynku są środki obrotowe pracodawcy, wówczas dofinansowanie to podlega opodatkowaniu bez względu na wysokość kwot otrzymanych w ramach tego świadczenia. Pracodawca od przychodu z dofinansowania pochodzącego z tego źródła zobowiązany jest każdorazowo pobrać zaliczkę na podatek dochodowy (przykład 1).
Wypoczynek dzieci małoletnich
Otrzymywane przez pracowników dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, jednak na zasadach określonych w innym przepisie, tj. w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof. Stanowi on, że przedmiotowa dopłata jest wolna od podatku pod warunkiem, że:
- wypoczynek jest zorganizowany,
- organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
- wypoczynek ma formę wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych.
Gdy wypoczynek spełniający wskazane kryteria pracodawca dofinansowuje ze środków ZFŚS, wówczas dopłata korzysta ze zwolnienia bez względu na wysokość. Natomiast gdy źródłem finansowania będą środki obrotowe, wówczas korzysta ona ze zwolnienia do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Nadwyżka ponad ten limit podlega opodatkowaniu (przykład 2).
Ustawa o pdof nie reguluje sposobu, w jaki pracownik zobowiązany jest udokumentować poniesienie wydatków związanych z wypoczynkiem dziecka do lat 18, aby uzyskane dofinansowanie korzystało ze zwolnienia podatkowego. Oznacza to, że dowodem poniesienia wydatku jest każdy dokument, z którego wynikają dane organizatora, forma wypoczynku, dane dziecka korzystającego z wypoczynku, dane osoby dokonującej zapłaty, kwota i data dokonania zapłaty. W efekcie może nim być m.in. faktura, rachunek, dowód wpłaty KP, przelew bankowy czy przekaz pocztowy. Ponadto zasady dokumentowania dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 każdy pracodawca może określić bądź w regulaminie ZFŚS bądź też w innych przepisach wewnątrzzakładowych.
Trzeba jednak zaznaczyć, że zwolnienia od podatku z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o pdof nie można zastosować w przypadku dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 w postaci tzw. wczasów pod gruszą. Dofinansowanie tej formy wypoczynku stanowi przychód pracownika, do którego ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o pdof - jeżeli dofinansowanie pochodzi z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych. Jeśli jednak źródłem finansowania są środki obrotowe - wówczas podlega on opodatkowaniu (przykład 3).
Przykład 1 Pracodawca na początku czerwca 2017 r. na wniosek pracownika dokonał wypłaty dofinansowania do wczasów pod gruszą w kwocie 350 zł. I przypadek - dopłata pochodzi z ZFŚS, a pracownik wcześniej otrzymał już z ZFŚS dofinansowanie do karnetów na basen na kwotę 230 zł. W tej sytuacji ze zwolnienia od podatku korzysta tylko kwota 150 zł, a nadwyżka ponad 380 zł, tj. 200 zł [(230 zł + 350 zł) - 380 zł] podlega u pracownika opodatkowaniu w miesiącu uzyskania świadczenia wraz z wynagrodzeniem za pracę. II przypadek - dopłata pochodzi z ZFŚS, a pracownik w 2017 r. nie korzystał z tego typu świadczeń. Stąd cała jej wartość jako mieszcząca się w limicie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o pdof, nie podlega opodatkowaniu. III przypadek - dopłata pochodziła ze środków obrotowych pracodawcy. W tej sytuacji cała wartość otrzymanego przez pracownika świadczenia podlega opodatkowaniu.
Pracownik otrzymał w 2017 r. od pracodawcy:
I przypadek - dofinansowanie wypłacono z ZFŚS Zarówno kwota wypłacona w styczniu, jak i w lipcu nie podlega opodatkowaniu II przypadek - dofinansowanie pochodziło ze środków obrotowych pracodawcy Ze zwolnienia od podatku korzysta wartość tego świadczenia do wysokości 760 zł. Z uwagi na to wypłacając dofinansowanie w czerwcu 2017 r. pracodawca powinien w podstawie opodatkowania uwzględnić kwotę 320 zł [(450 + 630 zł) - 760 zł].
Pracownik otrzymał z ZFŚS dofinansowanie do wczasów pod gruszą w wysokości 160 zł na osobę na siebie, żonę oraz dwójkę dzieci w wieku 4 i 6 lat. Łączna kwota dofinansowania, stanowiąca dla pracownika przychód ze stosunku pracy, wyniosła 640 zł. Pracownik ten z ZFŚS w bieżącym roku nie otrzymał żadnych innych świadczeń, stąd ze zwolnienia od podatku z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o pdof korzysta dofinansowanie w kwocie 380 zł. Nadwyżka, tj. kwota 260 zł (640 zł - 380 zł) podlega opodatkowaniu. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|