Zwolnienia w podatku od nieruchomości dla firm
Podatnicy podatku od nieruchomości powinni śledzić podejmowane przez ich gminy uchwały w zakresie tego podatku. Na ich podstawie, w odniesieniu do niektórych nieruchomości, mogą skorzystać ze zwolnienia w tym podatku.
Ustawowe zwolnienia w podatku
Podatek od nieruchomości obciąża właścicieli, posiadaczy samoistnych nieruchomości oraz użytkowników wieczystych gruntów. Zasady opłacania tego podatku reguluje ustawa o podatkach i opłatach lokalnych oraz uchwały właściwych rad gmin bądź miast. Wspomniana ustawa zawiera katalog zwolnień podmiotowych i przedmiotowych w zakresie obowiązku opłacania podatku od nieruchomości. Przykładowo takiemu zwolnieniu podlegają nieruchomości lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.
W związku z tym, że wpływy z podatków i opłat lokalnych (w tym z podatku od nieruchomości) stanowią dochód budżetu gminy bądź miasta, w niektórych przypadkach mogą one liczyć na zwrot dochodów utraconych z tytułu zwolnień. Takim przykładem jest zwolnienie z podatku od nieruchomości przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.
Gminy uchwalają tylko zwolnienia przedmiotowe
Wskazane zwolnienia należą do kategorii zwolnień ustawowych. Jednak na mocy art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzono uprawnienia dla gmin w zakresie ustalania przez nie zwolnień w podatku od nieruchomości odnośnie nieruchomości położonych na ich terenie. Powołany przepis stanowi, że rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe.
Zwolnienia ustawowe dzielą się na przedmiotowe (dotyczą np. budynków gospodarczych służących działalności leśnej lub rybackiej) oraz na podmiotowe (np. obejmujące uczelnie). W niektórych sytuacjach zwolnienia mogą mieć też charakter mieszany.
Natomiast zwolnienia wprowadzane przez gminy mogą mieć charakter tylko przedmiotowy. Taka dyspozycja została zawarta bezpośrednio w art. 7 ust. 3 ustawy. WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 3 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Gl 1026/11, orzekł, że: "Zawarte w art. 7 ust. 3 u.p.o.l. sformułowanie »inne zwolnienia przedmiotowe« może dotyczyć tylko i wyłącznie przedmiotu, a więc nieruchomości wykorzystywanych do różnego rodzaju działalności. Przy czym przedmiot winien być tak określony, żeby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika. Oznacza to, że cechy przedmiotu muszą zostać określone w przepisie w ten sposób, żeby dotyczyły potencjalnie/hipotetycznie nieoznaczonego indywidualnie podatnika".
Niedopuszczalne jest również wprowadzanie zwolnień o charakterze przedmiotowo-podmiotowym. Gdy z treści zwolnienia można bezpośrednio wywieść, kto podlega zwolnieniu, a nie wyłącznie, jaki przedmiot jest tym zwolnieniem objęty, przyjmuje się, że zwolnienie jest niedopuszczalne, bowiem narusza obowiązujące przepisy. Przykładowo zawarcie w uchwale rady gminy sformułowania, iż zwolnieniu od podatku podlegają wszystkie budynki i grunty, które są wykorzystywane przez przedsiębiorców wykonujących działalność handlową, jest niedopuszczalne. Mamy tu bowiem do czynienia z określeniem podmiotu (przedsiębiorca prowadzący działalność handlową).
Zwolnienie a ulga w podatku
Trzeba również zwrócić uwagę, iż na mocy powołanego art. 7 ust. 3 ustawy, gminy mają prawo do wprowadzania na swoim terenie zwolnień w podatku od nieruchomości, a nie ulg. Zwolnienie i ulga to dwie różne instytucje występujące w konstrukcji prawnej podatku.
Zwolnienie oznacza "definitywne wyłączenie określonych przepisami podmiotów lub przedmiotów spod opodatkowania", podczas gdy ulgi oznaczają "zmniejszenie rozmiarów uiszczanego podatku". W przypadku ulgi podatkowej ustawodawca nie rezygnuje z opodatkowania, gdyż jego zamiarem jest tylko i wyłącznie redukcja obciążenia podatkowego, tj. zmniejszenie rozmiarów płaconego podatku. Ustanowienie ulg podatkowych może nastąpić wyłącznie w drodze ustawy, a nie uchwały organu jednostki samorządu terytorialnego. Dlatego za niedozwoloną ulgę w podatku od nieruchomości należy uznać np. ustalenie przez radę gminy zwolnienia z omawianego podatku przez okres trzech pierwszych miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, budynku związanego z prowadzeniem nowo rozpoczynanej działalności gospodarczej.
Prawidłowe zwolnienia
Rada gminy może wprowadzić jedynie zwolnienia określonych przedmiotów opodatkowania, takich jak: grunt, budynek, budowla, lokal. Zwolnienia w podatku od nieruchomości ustanowione na podstawie uchwały rady gminy są generalne i przysługują wszystkim podmiotom, których nieruchomości spełniają warunki zawarte w postanowieniach uchwały.
Przykładem prawidłowego zapisu w uchwale rady miasta dotyczącego zwolnienia przedmiotowego jest zwolnienie z podatku od nieruchomości budynków lub ich części, w których zakończony został remont elewacji, gdzie na przeprowadzenie remontu wydana została decyzja przez właściwy organ lub przeprowadzenie prac remontowych zostało zgłoszone do właściwego organu zgodnie z przepisami Prawa budowlanego.
Co istotne, korzystając ze zwolnienia uprawnione podmioty nie muszą składać żadnych wniosków w tym zakresie. Są natomiast zobowiązane złożyć w obowiązujących je terminach deklaracje lub informacje na podatek od nieruchomości.
Zwolnienie określone w art. 7 ust. 3 ustawy (o podatkach i opłatach lokalnych - przyp. red.) może dotyczyć wyłącznie przedmiotu, a więc nieruchomości wykorzystywanych do różnych rodzajów działalności. Przy czym, co istotne, przedmiot ten winien być tak określony, żeby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika, a więc cechy przedmiotu muszą zostać tak w przepisie określone, żeby dotyczyły potencjalnie (hipotetycznie) nieoznaczonego indywidualnego podatnika. (...) W każdym przypadku, gdy bezpośrednio z ustanowionej normy wywieść można, kto podlega zwolnieniu, a nie tylko, jaki przedmiot obejmuje zwolnienie, zwolnieniu przypisać można charakter zwolnienia przedmioto-podmiotowego (...). Rada może natomiast wprowadzać zwolnienia określonych przedmiotów opodatkowania, takich jak np. budynek, grunt, budowla, lokal. Jeżeli zwolnienie dotyczy tak określonego przedmiotu, to dalsze jego sprecyzowanie przez wskazanie określonych cech tego przedmiotu, np. przez kogo jest wykorzystywany lub jakim celom służy, nie zmienia jego zasadniczego charakteru. Wyrok NSA z dnia 19 października 2016 r., sygn. akt II FSK 1307/16 |
Ustawodawca przewidział zwolnienia w podatku od nieruchomości m.in. w odniesieniu do:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|