Przychód z otrzymania nieodpłatnego świadczenia
Spółka wykupuje swoim pracownikom miesięczne karnety na basen. Ponoszone z tego tytułu wydatki finansuje z rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, przy czym część z nich pokrywają pracownicy, którzy wyrażają chęć korzystania z basenu. Czy u poszczególnych pracowników powstaje z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń, jeżeli nie ma możliwości sprawdzenia, czy dany pracownik skorzystał z basenu?
W sytuacji gdy pracownik otrzymuje od pracodawcy nieodpłatne świadczenie, powstaje u niego przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof.
W zakres nieodpłatnego świadczenia jako przychodu wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przy czym podstawowym kryterium jakim należy się kierować przy ustalaniu, czy nieodpłatne świadczenie należy uznać za przychód pracownika, jest przede wszystkim obiektywna ocena, czy świadczenie to leżało w interesie pracownika.
Świadczenia uzyskiwane od pracodawcy, niezależnie od tego czy są dokonywane w formie pieniężnej czy w formie świadczenia rzeczowego lub usługi, aby podlegały opodatkowaniu, muszą prowadzić do pojawienia się po stronie pracownika dochodu, czyli korzyści majątkowej, która może wystąpić w dwóch postaciach:
- powiększenia aktywów, co jest zwykłym skutkiem wypłaty pieniędzy, albo
- zaoszczędzenia wydatków, co może być następstwem świadczenia rzeczowego lub w formie usługi.
W tym drugim przypadku nie pojawia się wprawdzie realny dochód (w znaczeniu ekonomicznym), ale ponieważ znaczenie dochodu na gruncie ustawy o PIT jest szersze, zaoszczędzenie wydatków jest traktowane na równi z przyrostem majątku.
O ile jednak w przypadku świadczenia pieniężnego przysporzenie jest niewątpliwe i niejako bezwarunkowe (zawsze oznacza zwiększenie aktywów), o tyle "inne nieodpłatne świadczenia" na rzecz pracownika mogą być uznane za jego dochód, w rozumieniu ustawy o PIT, tylko pod warunkiem, że rzeczywiście pozwoliły mu uniknąć wydatków. Ustalenie tej okoliczności zależy od tego, czy pracownik skorzystał ze świadczenia oferowanego przez pracodawcę w pełni dobrowolnie.
Tak Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 wyjaśnił zjawisko powstawania nieodpłatnych świadczeń u pracowników.
W rozpatrywanym przypadku pracodawca współfinansuje wraz z poszczególnymi pracownikami karnety wstępu na basen, które wydaje pracownikom wyrażającym chęć korzystania z pływalni. Mając na uwadze wywody Trybunału, nie ulega wątpliwości, że pracownicy ci odnoszą korzyść mającą konkretny wymiar finansowy, w postaci zaoszczędzenia wydatku, jaki musieliby ponieść, chcąc w całości z własnych środków pokryć koszty wstępu na basen. Korzyść tę odnoszą już w momencie otrzymania karnetu, co jest równoznaczne z uzyskaniem w tym samym momencie przychodu do celów podatkowych. Nie ma znaczenia, ile razy i czy w ogóle dany pracownik wykorzysta ten karnet, tj. skorzysta z pływalni. Jak stwierdził bowiem Trybunał, odwołując się do jednolitego stanowiska doktryny prawa podatkowego, użycie w art. 11 ust. 1 updof słowa "otrzymane" w odniesieniu do świadczeń nieodpłatnych wskazuje, że przychód powstaje, gdy można zindywidualizować świadczenie, określić jego wartość pieniężną oraz skonkretyzować odbiorcę. A w rozpatrywanym przypadku wszystkie te przesłanki wystąpiły.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|