Czy można anulować fakturę wysłaną kontrahentowi drogą elektroniczną?
Wystawiłem fakturę zaliczkową przed wpłatą zaliczki - na jej podstawie kontrahent miał dokonać zapłaty za przyszłą dostawę. Fakturę tę wysłałem kontrahentowi drogą elektroniczną. Kontrahent jednak zrezygnował z zakupu i nie dokonał wpłaty. Czy mogę anulować ww. fakturę, skoro posiadam wszystkie jej egzemplarze w formie papierowej?
Nie. Anulowanie faktury, o której mowa w pytaniu, nie jest możliwe. |
Przepisy o VAT nie odnoszą się do możliwości anulowania faktur, ale w praktyce organy podatkowe uznają, że w wyjątkowych sytuacjach anulowanie faktury jest możliwe. Przede wszystkim, faktura może być anulowana tylko w sytuacji, gdy udokumentowana nią czynność nie została dokonana, a faktura nie została wprowadzona do obrotu. Organy podatkowe przyjmują przy tym, że faktura "nie została wprowadzona do obrotu", jeżeli klient nie posiada faktury (np. gdy jej nie odbierze, lub ją odeśle bez księgowania - tj. nie wprowadzi jej do swoich ksiąg podatkowych), a wystawca faktury jest w posiadaniu wszystkich egzemplarzy ww. faktury.
Anulowanie faktury powinno odbyć się poprzez opatrzenie faktury odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach jej anulowania. Taka faktura powinna pozostać (we wszystkich egzemplarzach) w dokumentacji podatkowej. Zaznaczamy przy tym, że anulowanie faktury jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach i nie może być stosowaną praktyką podatkową. Podatnik powinien więc dochować wszelkiej staranności, aby anulowanie faktur nie było konieczne.
Z pytania wynika, że podatnik wysłał do kontrahenta fakturę drogą elektroniczną i kontrahent tę fakturę otrzymał. Faktura została zatem wprowadzona do obrotu, więc jej anulowanie nie jest możliwe. Nie ma znaczenia, że podatnik posiada wszystkie egzemplarze faktury w formie papierowej. Ponieważ do transakcji nie dojdzie, podatnik powinien więc wystawić fakturę korygującą.
UWAGA! Anulowanie faktury elektronicznej byłoby możliwe, gdyby np. faktura była jedynie pomyłkowo wygenerowana z systemu, ale nie była ona przez kontrahenta pobrana/otrzymana (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., nr IPPP1/443-1055/10-4/AP). Taka sytuacja jednak - jak zakładamy - tu nie występuje.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|