Termin odliczenia VAT z duplikatu faktury
Faktura została podpisana przez naszego pracownika, który nie dostarczył jej do biura od grudnia 2016 r. (faktura zaginęła). W marcu br. otrzymałem jej duplikat. Kiedy mogę odliczyć VAT?
Dla prawidłowego odliczenia VAT w przedstawionej sytuacji, istotne znaczenie ma zarówno fakt odbioru (i data odbioru) faktury "pierwotnej", jak i data odbioru duplikatu tej faktury. |
Zgodnie z art. 106l ustawy o VAT, duplikat faktury wystawia się w przypadku, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Faktura wystawiona ponownie (czyli duplikat) musi zawierać dane zgodne z danymi z faktury pierwotnej, wyraz "duplikat" oraz datę jej wystawienia.
Należy podkreślić, że duplikat faktury ma taką samą moc prawną jak faktura pierwotna, gdyż dokumentuje to samo zdarzenie gospodarcze (w ten sam sposób) i stanowi dla nabywcy podstawę do odliczenia VAT (jeśli odliczenia nie dokonano na podstawie faktury pierwotnej).
Ustawa o VAT nie zawiera przepisów szczególnych dotyczących odliczania VAT z duplikatów faktur. W związku z tym zastosowanie znajdą tu zasady ogólne.
Generalnie, prawo do odliczenia VAT przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik (nabywca) otrzymał fakturę. Zakładamy, że sytuacja przedstawiona w pytaniu nie dotyczy czynności, dla których ustawodawca przewidział szczególne terminy odliczenia, dlatego te kwestie tu pomijamy.
Ponadto, jeżeli podatnik nie odliczył VAT w ww. terminie, może go odliczyć w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli jednak nie dotrzyma także tych terminów odliczenia VAT, będzie mógł skorzystać z przysługującego mu prawa do odliczenia wyłącznie poprzez korektę deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym otrzymał fakturę (jednak generalnie nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia VAT).
Z przedstawionej sytuacji wynika, że podatnik (dokładnie jego pracownik) podpisał fakturę w grudniu 2016 r. Zakładamy więc, że w dniu podpisania pracownik odebrał tę fakturę. Skoro pracownik działa z upoważnienia pracodawcy, to tym samym odbiór faktury przez pracownika jest równoznaczny z jej odbiorem przez pracodawcę (podatnika). Stanowisko takie potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 września 2009 r., nr IPPP1-443-698/09-4/PR, który uznał, że:
"(...) otrzymaniem faktury jest jej odebranie przez jakąkolwiek osobę, działającą w tym zakresie w imieniu i za wiedzą podatnika. I tak, przykładowo, fakturą otrzymaną będzie faktura odebrana przez pracownika spółki - podatnika, czy też przez członka rodziny podatnika - osoby fizycznej. (...)"
Z sytuacji przedstawionej w pytaniu wynika, że faktura zaginęła przed jej zaksięgowaniem (i dlatego nie odliczono wynikającego z niej VAT). Ustalając zatem okres, w którym można odliczyć VAT od ww. zakupu, należy uwzględnić okres, w którym odnotowano wpływ faktury "pierwotnej". Podatnik mógł zatem odliczyć VAT (tu: po otrzymaniu duplikatu faktury) w rozliczeniu za grudzień 2016 r. lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (tj. styczeń lub luty br.) - przy założeniu, że u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy oraz, że podatnik rozlicza VAT miesięcznie.
Jeżeli zatem podatnik otrzymał duplikat faktury do 27 marca br. (25 marca br. przypada w sobotę), to miał prawo odliczyć VAT w deklaracji za luty br., dla której nie upłynął jeszcze wówczas ustawowy termin do złożenia. Jeżeli jednak tego nie dokonał (lub duplikat wpłynął po wskazanej wyżej dacie), to - aby skorzystać z przysługującego mu prawa do odliczenia VAT - powinien złożyć korektę deklaracji za grudzień 2016 r.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 czerwca 2015 r., nr ILPP2/4512-1-243/15-4/JK.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|