Faktura jako dowód księgowy
Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej. Są to m.in. dowody zewnętrzne obce. Elementy, jakie powinny zawierać takie dowody, określone zostały w art. 21 ustawy o rachunkowości. Z przepisu tego wynika, że dowód księgowy powinien generalnie zawierać co najmniej:
1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,
2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,
3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,
4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,
5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,
6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania (danych tych można nie zamieszczać na dowodzie księgowym, jeżeli wynika to z techniki dokumentowania zapisów księgowych).
Można zaniechać zamieszczania na dowodzie księgowym danych wymienionych w pkt 1-3 i 5, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów. Wartość może być w dowodzie pominięta, jeżeli w toku przetwarzania w rachunkowości danych wyrażonych w jednostkach naturalnych następuje ich wycena, potwierdzona stosownym wydrukiem.
Wystawiona prawidłowo faktura zawiera z reguły wszystkie elementy wymagane dla dowodów księgowych. Generalnie nie ma zatem przeszkód, aby faktura stanowiła podstawę zapisów w księgach rachunkowych. W praktyce taka sytuacja występuje najczęściej.
Dowody księgowe powinny być rzetelne, tj. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne oraz wolne od błędów rachunkowych. |
Zatem jeśli jednostka otrzyma "pustą" fakturę (dokumentującą transakcję, która nie miała miejsca), to nie powinna jej ujmować w swoich księgach rachunkowych.
Wspomnijmy, że jeśli w momencie zamknięcia ksiąg rachunkowych miesiąca/roku obrotowego jednostka nie posiada faktury dokumentującej poniesiony (rzeczywisty) koszt, to podstawą zapisu w księgach może być dowód zastępczy, wystawiony do czasu otrzymania faktury.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|