E-faktury
Jak wynika z definicji ustawowej, fakturami są dokumenty w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierające dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Z kolei mówiąc o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym (por. art. 2 pkt 31 i 32 ustawy o VAT).
E-faktury są dokumentami zrównanymi prawnie ze "zwykłymi" papierowymi fakturami. Faktury te, tak samo jak faktury wystawiane w formie papierowej, dają nabywcy prawo do odliczenia VAT naliczonego na ogólnych zasadach określonych w ustawie o VAT.
Zasadą jest, że faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
W zakresie e-faktur obowiązuje przepis art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, w myśl którego podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.
Warunek zachowania e-faktur w swojej dokumentacji dotyczy również:
- nabywcy wystawiającego faktury, który przesyła je lub udostępnia podatnikowi, który upoważnił go do wystawiania faktur, z uwzględnieniem zasad wynikających z procedury zatwierdzania faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży,
- nabywcy wystawiającego noty korygujące, który przesyła je lub udostępnia wystawcy faktury,
- komorników sądowych (lub organów egzekucyjnych, o których mowa w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji), którzy przesyłają je lub udostępniają nabywcy i dłużnikowi.
Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury (zarówno w odniesieniu do faktur elektronicznych, jak i papierowych). |
Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Ma ona zagwarantować, że wskazany na niej sprzedawca (będący najczęściej jej wystawcą) zrealizował transakcję nią udokumentowaną.
Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.
Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:
1) kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub
2) elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.
UWAGA! Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
Przepisy ustawy o VAT nie regulują zasad dokonywania takiej akceptacji. Nie wynika z nich czy akceptacja e-faktur ma przyjąć formę pisemną czy elektroniczną. W praktyce przyjęto zatem, że sprzedawca na zasadzie domniemania zgody kontrahenta może wysyłać mu e-faktury dopóty, dopóki kontrahent nie wyrazi sprzeciwu w tej sprawie. Wystarczającym dla uznania akceptacji nabywcy na otrzymywanie e-faktur jest opłacenie należności wynikającej z wysłanej w ten sposób faktury.
W przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej, dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|