Nowe zasady kontroli przedsiębiorców - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 34 (1388) z dnia 27.04.2017
Prowadzenie książki kontroli od 1 stycznia 2017 r.
Przedsiębiorca, w przypadku wszczęcia w jego firmie kontroli, zobowiązany jest do niezwłocznego okazania kontrolerom książki kontroli. Począwszy od tego roku zaszły pewne zmiany w zakresie prowadzenia książki kontroli. Przedsiębiorca okazując inspektorom książkę kontroli, może tego dokonać na dwa sposoby: przedstawiając jej wersję papierową bądź elektroniczną.
Książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów. Służy ona przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności.
Książka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli. Wpisy obejmują:
- oznaczenie organu kontroli,
- oznaczenie upoważnienia do kontroli,
- zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli,
- daty podjęcia i zakończenia kontroli,
- zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych,
- uzasadnienie braku zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli,
- uzasadnienie wszczęcia kontroli po okazaniu legitymacji służbowej,
- uzasadnienie zastosowanych wyjątków od zasad kontroli przewidzianych w odrębnych przepisach,
- uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli z przyczyn niezależnych od organu kontroli oraz w związku z ujawnieniem zaniżenia zobowiązania podatkowego lub zawyżenia straty w wysokości przekraczającej równowartość 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty, albo w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku,
- uzasadnienie czasu trwania przerwy w przeprowadzaniu czynności kontrolnych przez dany organ.
Przedsiębiorca jest zobowiązany dokonywać w książce kontroli wpisu informującego o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź wpisu o ich uchyleniu przez organ kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.
Jak prowadzić książkę?
Obecnie przedsiębiorcy mają możliwość prowadzenia książki kontroli w formie papierowej bądź elektronicznej. Wcześniej, decydując się na wersję elektroniczną, musieli prowadzić równolegle książkę w formie papierowej. Od 2017 r. w wyniku zmian wprowadzonych na mocy ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców możliwy stał się wybór prowadzenia tylko jednej formy książki kontroli.
Książkę w wersji papierowej można prowadzić korzystając ze specjalnych, gotowych druków książek, które są dostępne w sklepach papierniczych czy księgarniach, lub przeznaczając na ten cel zwykły zeszyt.
W przypadku książki w wersji elektronicznej przedsiębiorca ma dowolność w wyborze systemu informatycznego. Domniemywa się, że dane zawarte w książce kontroli prowadzonej w formie elektronicznej znajdują potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę. Jeśli chodzi o kwestię sygnowania podpisem elektronicznym dokonywanych przez przedsiębiorców wpisów w elektronicznej książce kontroli, to ustawa nie obliguje do tego ani też nie zabrania. W tym zakresie ustawodawca dał przedsiębiorcom możliwość wyboru.
Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności.
Udostępnianie książki inspektorom
W przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca zobowiązany jest niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli.
Jeżeli prowadzona jest ona w formie papierowej, to dokonać tego powinien poprzez udostępnienie jej oryginału albo kopii odpowiednich jej fragmentów. Natomiast gdy prowadzona jest ona w wersji elektronicznej, to kontrolerom należy ją przedstawić poprzez zapewnienie dostępu przy użyciu urządzenia pozwalającego na zapoznanie się z jej treścią i dokonanie wpisu albo wykonanie wydruków z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczonych przez przedsiębiorcę za zgodność z wpisem w książce kontroli.
Przedsiębiorca zwolniony jest z obowiązku okazania książki kontroli, jeżeli jest to niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez organ kontroli.
Jak już wspomniano, obowiązujące przepisy nie określają urzędowego wzoru książki kontroli w formie papierowej. Forma jej prowadzenia jest dowolna.
Przykładowy wzór książki kontroli dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Inne druki, w zakładce Czynności kontrolne.
Oznacze- nie organu kontroli |
Oznacze- nie upoważnie- nia do kontroli |
Data podjęcia kontroli | Data zakoń- czenia kontroli |
Zakres przedmio- towy kontroli |
Zalecenia pokontro- lne/okre- ślenie zastosowa- nych środków pokon- trolnych |
Informacja o wyko- naniu zaleceń pokon- trolnych |
Uwagi | Podpis kontrolu- jącego |
Podpis kontrolo- wanego |
Państwowa Inspekcja Pracy | ZG-01300KK- -7461/17 |
11.04. 2017 r. | 14.04. 2017 r. | Sprawdzenie przestrzegania przez pracodawcę przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy | Oznakować barwami bezpieczeństwa progi znajdujące się w przejściach w budynku, tj. wejście do magazynu z sali sprzedaży oraz wejście do pomieszczeń socjalnych | Oznaczenia wykonane | Odstąpiono od zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze przeprowadzenia kontroli na podstawie art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej | Maria Zdybicka | Nikodem Kowal |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|