Firmowe wydatki w kosztach podatkowych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 22 (1376) z dnia 16.03.2017
Koszty dostosowania do własnych potrzeb wynajmowanego budynku
W działalności gospodarczej będę użytkował budynek udostępniony na podstawie umowy najmu. Przed rozpoczęciem działalności w tym budynku muszę jednak ponieść pewne nakłady na przystosowanie go do własnych potrzeb. Czy powinienem je rozliczyć w kosztach jak inwestycję w obcym środku trwałym i amortyzować?
Odpowiedź na pytanie Czytelnika uzależniona jest od charakteru i zakresu prac, jakie zamierza wykonać w celu dostosowania wskazanego w pytaniu budynku do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.
Nakłady na omawiany cel mogą stanowić podlegające amortyzacji środki trwałe nazywane inwestycjami w obcych środkach trwałych. Te szczególne składniki majątku tworzą wydatki ponoszone na ulepszenie środków m.in. wynajmowanych. Co ważne, inwestycje w obcych środkach trwałych, w odróżnieniu od składników majątku podlegających zaliczeniu do innych grup środków trwałych, podlegają podatkowej amortyzacji bez względu na przewidywany okres używania. Jest to odstępstwo od reguły, zgodnie z którą jednym z podstawowych warunków amortyzowania środków trwałych jest przewidywany okres ich używania dłuższy niż 1 rok (przykład 1).
Za ulepszone zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o pdof należy uznać środki trwałe, w odniesieniu do których suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza kwotę 3.500 zł, powodując wzrost ich wartości użytkowej mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Tego typu wydatki podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych w czasie poprzez dokonywane od nich odpisy amortyzacyjne.
Natomiast wydatki na obce środki trwałe, niepowodujące wzrostu ich wartości użytkowej, jako wydatki remontowe stanowią koszty podatkowe w dacie ich poniesienia (przykład 2).
Wobec powyższego Czytelnik kierując się zaprezentowanymi wskazówkami sam powinien ocenić, czy nakłady, które poniesie, będą miały charakter remontowy, czy ulepszeniowy i na podstawie tak dokonanej oceny rozstrzygnąć o sposobie ich rozliczenia w kosztach firmowych.
Przykład 1 Przedsiębiorca w wynajmowanym na potrzeby działalności budynku, z uwagi na włamania, jakie miały miejsce w sąsiadujących z nim firmach, w lutym 2017 r. zainstalował rolety antywłamaniowe (wcześniej budynek nie był w nie wyposażony). Na ten cel poniósł wydatek w kwocie 14.000 zł. Rolet będzie używał tylko przez 11 miesięcy, gdyż w styczniu 2018 r., po zakończeniu umowy zamierza zmienić miejsce prowadzenia działalności. Pomimo założonego okresu użytkowania, wydatki na wykonanie rolet powinien zakwalifikować jako inwestycję w obcym środku trwałym i amortyzować.
Dwóch przedsiębiorców S i R wynajmuje na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dwa budynki: pierwszy - budynek warsztatowy, drugi - budynek mieszkalny. Przedsiębiorca S poniósł wydatki w kwocie 32.000 zł związane z adaptacją tego budynku na cele prowadzonej przez siebie działalności. Nakłady te spowodowały wzrost wartości użytkowej budynku, zatem należy je traktować jako podlegającą amortyzacji inwestycję w obcym środku trwałym. Przedsiębiorca R poniósł natomiast wydatki o wartości 13.730 zł związane z malowaniem i wymianą tzw. białego osprzętu pomieszczeń w wynajmowanym budynku mieszkalnym. Te wydatki bez względu na ich wartość należy uznać za poniesione na remont, gdyż przywróciły jedynie pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego. Z tego względu mogą być zaliczone bezpośrednio w ciężar kosztów podatkowych. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|