Koszty otwarcia nowej placówki
Spółka świadczy usługi poprzez sieć placówek w całej Polsce. Niedawno powstała kolejna z nich. Na oficjalne otwarcie zostali zaproszeni kontrahenci, członkowie rady nadzorczej oraz zarządu spółki, a także jej pracownicy. W związku z organizacją tego spotkania spółka poniosła wydatki na wydruk zaproszeń, zakup usług cateringowych oraz artykułów spożywczych. Spotkanie miało charakter promocyjno-reklamowy. Jego celem było poszerzenie współpracy z kontrahentami. Czy wymienione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów?
W tym przypadku poniesione wydatki nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż są to wydatki na reprezentację wykluczone z kosztów podatkowych w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Reprezentacja stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. Skierowane jest ono do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu, spółka zorganizowała uroczyste otwarcie nowej placówki. Celem uroczystości była promocja spółki oraz chęć poszerzenia współpracy z kontrahentami. W uroczystości otwarcia uczestniczyli kontrahenci, członkowie rady nadzorczej i zarządu spółki, a także jej pracownicy. Generalnie tego rodzaju spotkania służą kształtowaniu lepszego postrzegania spółki na zewnątrz, tworzenia pozytywnych relacji z zaproszonymi kontrahentami, a więc noszą cechy reprezentacji. Istotnym elementem, który wskazuje na reprezentacyjny charakter spotkania, było również grono zaproszonych gości. Działania spółki skierowane zostały do wąskiej, wyselekcjonowanej grupy osób, nie mogły więc spełniać celów reklamowych, za które powszechnie przyjmuje się działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego.
W tej sytuacji należy przyjąć, że poniesione przez spółkę wydatki na zorganizowanie spotkania związanego z otwarciem nowej placówki noszą znamiona wydatków reprezentacyjnych, bowiem służą budowaniu relacji z konkretnymi osobami i wywołaniu na nich jak najlepszego wrażenia. Wprawdzie w wyniku braku ustawowej definicji pojęcia reprezentacja, nie ma sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, jednak opisany w pytaniu stan faktyczny wskazuje na taki właśnie charakter wydatków poniesionych przez spółkę.
W podobnej sprawie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 sierpnia 2016 r., nr IPPB5/4510-638/16-2/BC, w której czytamy: "(...) wydatki związane z częścią poczęstunkową tj. zakupy żywnościowe, catering dla gości a także wymienione przez Wnioskodawcę koszty wynajmu autokaru i taksówek dla gości nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, o których mowa art. 15 ust. 1 updop. Charakter tych wydatków jest bowiem związany z kreowaniem określonego wizerunku podatnika za zewnątrz. Podkreślić należy, że nie stanowią one niezbędnego elementu, bez którego nie mogłoby się odbyć otwarcie magazynu przez Wnioskodawcę. Koszty te zostały zatem poniesione na cele reprezentacyjne, tj. na kreowanie wizerunku Spółki na określonym poziomie. Powyższe wydatki miały na celu zbudowanie odpowiedniej relacji z klientami i podmiotami współpracującymi".
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|