Zakład budżetowy a obowiązki w zakresie JPK
Jesteśmy zakładem budżetowym. Czy dotyczą nas obowiązki w zakresie JPK_VAT?
Obowiązki w zakresie JPK_VAT nie powinny dotyczyć zakładu budżetowego. |
Centralizacją rozliczeń VAT zostały objęte (najpóźniej od 1 stycznia br.) m.in. samorządowe zakłady budżetowe jako jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST).
UWAGA! W wyniku centralizacji rozliczeń VAT, podatnikiem dla celów VAT jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym, obowiązki w zakresie JPK_VAT powinny spoczywać na JST, a nie na jej jednostkach organizacyjnych (tu: zakładzie budżetowym). Od wewnętrznych ustaleń zależy natomiast, w jaki sposób i w jakiej formie zakład budżetowy będzie przekazywał do JST dane (niezbędne do sporządzenia np. informacji o ewidencji VAT i przesłania jej do organu podatkowego w postaci JPK).
Jak czytamy w broszurze MF (na stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono dwie broszury informacyjne dotyczące centralizacji jednostek samorządu terytorialnego, pt.: "Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego", "Centralizacja rozliczeń VAT w JST - dodatkowe wyjaśnienia"), z chwilą wdrożenia centralizacji rozliczeń VAT - JST przejęła obowiązki podatnika VAT za swoje jednostki organizacyjne i dlatego powinna opracować procedury dotyczące rozliczeń VAT z jednostkami organizacyjnymi z uwzględnieniem przepisów prawa. Przykładowo, ewidencja VAT JST może być zbiorem ewidencji prowadzonych przez jej poszczególne jednostki organizacyjne (powinna być jednak prowadzona według tych samych zasad).
Powyższe znajduje potwierdzenie w odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 27 września 2016 r., nr PT3.054.6.2016.AEW.436, na interpelację poselską nr 5911, w której czytamy m.in.:
"(...) jednostka samorządu terytorialnego od dnia dokonania centralizacji będzie zobowiązana do złożenia do 31 stycznia 2017 r. informacji o prowadzonej ewidencji przez poszczególne jednostki organizacyjne tej jednostki samorządu terytorialnego, na których ciążył ten obowiązek, a którego nie zrealizowały przed centralizacją.
Jednocześnie samorządy spełniające kryteria wskazane dla małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu przepisów o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej będą zobowiązane do składania informacji o prowadzonej ewidencji VAT dopiero za miesiące, które przypadają od 1 stycznia 2017 r. (...)"
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|