Czynsz najmu należy rozliczać w kosztach uzyskania przychodów poza kilometrówką
Do kosztów rozliczanych w ramach kilometrówki nie należy zaliczać wydatków ponoszonych na uzyskanie samego tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu, tj. czynszu najmu samochodu oraz wydatków na wynikające z umowy obowiązkowe usługi serwisowe. |
Z uzasadnienia
"We wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej Skarżąca podała, że zawarła umowę długoterminowego najmu samochodu osobowego oraz umowę o świadczenie usług serwisowych do umowy najmu długoterminowego. Płatności opłat z tytułu najmu następować będą w okresach miesięcznych zgodnie z przyjętym harmonogramem płatności, stanowiącym integralną część umowy. Harmonogram płatności przewiduje 48 rat, w związku z czym umowa najmu została zawarta na okres 48 miesięcy. Wartość sumy ustalonych rat nie przekracza wartości początkowej przedmiotu umowy. Umowa nie przewiduje opcji wykupu przedmiotu umowy po spłacie wszystkich rat. Wynajmujący jest właścicielem samochodu i prowadzi działalność gospodarczą w tym przedmiocie. Zakres umowy o świadczenie usług serwisowych obejmuje serwis ogumienia oraz assistance. Opłaty za usługę serwisową mają charakter stałych wpłat (wynagrodzenie zryczałtowane). Skarżąca zadała następujące pytania:
Czy koszty wynajmu samochodu osobowego powinny być uznawane za koszty używania samochodów w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...), a w konsekwencji będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych tylko do wysokości tzw. kilometrówki?
Czy koszty poniesione na zapłatę za usługi serwisowe, takie jak serwis ogumienia oraz assistance powinny być uznawane za koszty używania samochodu w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p., a w konsekwencji będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych tylko do wysokości tzw. kilometrówki? (...)
Zagadnienie stanowiące przedmiot sporu w niniejszej sprawie było już rozpatrywane przez Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyrokach z 16.03.2012 r., sygn. akt II FSK 2030/10 oraz z dnia 17.10.2012 r., sygn. akt II FSK 467/11, na które to orzeczenia powołał się sąd administracyjny pierwszej instancji. W uzasadnieniu ostatniego z powołanych wyroków, NSA, odwołując się do »Słownika współczesnego języka polskiego« pod red. B. Dunaja, Warszawa 1996, s. 1200 i 1262), stwierdził, że termin »używać« oznacza »stosować coś, użytkować, posługiwać się czymś, robić z czegoś użytek«. Podobnie - choć nieco inaczej rozkładając akcenty - termin ten definiuje S. Dubisz w »Uniwersalnym słowniku języka polskiego« (Wyd. Naukowe PWN 2008, tom IV, s. 322-323), wskazując, że »używać« to »posługiwać się, stosować coś, korzystać, brać, przyjmować, robić z czegoś użytek, wykorzystywać« [...] Przytoczona definicja wskazuje na aspekt czynny, skutek w postaci posługiwania się czymś lub robienia z czegoś użytku, wynikający z posiadania czegoś lub brania czegoś w posiadanie, nie odnosi się natomiast do przyczyn, podstaw uzyskania możliwości posługiwania się czymś, wykorzystywania czegoś. Odnosząc to do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p. można zauważyć, że dotyczy on wyłącznie wydatków z tytułu kosztów używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodów osobowych niestanowiących majątku podatnika, a więc kosztów posługiwania się danym samochodem. Z tego względu do wydatków z tytułu kosztów używania samochodu można zakwalifikować wszelkiego rodzaju wydatki eksploatacyjne, w odróżnieniu jednak od wydatków ponoszonych na uzyskanie samego tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu. O ile zatem wydatki na zakup paliwa, opłaty za autostrady, parkingi itp. należą do kosztów używania samochodu, o tyle wydatki ponoszone z tytułu czynszu najmu samochodu do kosztów jego używania już nie należą, są bowiem wydatkami na uzyskanie tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu.
Naczelny Sąd Administracyjny orzekający w niniejszym składzie powyższe poglądy w pełni podziela, w konsekwencji zaś stwierdza, że czynsz najmu samochodów nie mieści się w pojęciu kosztów eksploatacyjnych pojazdu, o jakich mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 u.p.d.o.p., i powinien być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Należy również zaaprobować stanowisko sądu administracyjnego pierwszej instancji, że ocena ta odnosi się także do kosztów wynikających z opisanej we wniosku o wydanie interpretacji umowy o świadczenie usług serwisowych, która obejmuje serwis ogumienia oraz assistance. Słusznie wskazał WSA we Wrocławiu, że »umowa ta jest ściśle związana z umową najmu samochodu, ma charakter akcesoryjny, a spółka była zobowiązana do jej zawarcia, zaś opłaty za usługę serwisową mają charakter stałych wpłat i są wynagrodzeniem zryczałtowanym, niezależnym od rozmiaru wykorzystania pojazdu. Przebieg pojazdu nie ma więc odniesienia również do umowy serwisowej oraz assistance«(...)".
(wyrok NSA z 3 grudnia 2015 r., sygn. akt II FSK 2273/13)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|