Sposób określenia ceny rynkowej na potrzeby ustalenia wartości przychodu z nieodpłatnych świadczeń
W celu określenia przychodu z nieodpłatnych świadczeń, podstawą ustalania ceny rynkowej nie może być cena, która wynika z oferty skierowanej tylko do zamkniętego kręgu podmiotów. |
Z uzasadnienia
"(...) wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Należy ponadto wskazać, że wobec Spółki ustalono przychód stanowiący wartość otrzymanych częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, o których stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 6a u.p.d.o.p. wartością świadczeń częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 6, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Pomimo braku wskazania wszystkich przepisów składających się na normę prawa podatkowego, która została zastosowana wobec Spółki należy rozpatrzyć tak sformułowany zarzut skargi kasacyjnej, gdyż przedmiotem sporu było przyjęcie właściwej ceny rynkowej stosowanej przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy, o której to traktuje właśnie art. 12 ust. 6 pkt 4 u.p.d.o.p. Ustawa podatkowa nie definiuje tego pojęcia odsyłając jedynie do ich ustalania poprzez miernik stosowania przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Ustawodawca poprzez to odesłanie nakazuje przyjąć najbardziej prawdopodobną cenę, która jest możliwa do uzyskania na rynku w określonym czasie, a ponadto także z uwzględnieniem stanu danej rzeczy. Zgodnie ze znaczeniem słownikowym »rynkowy« to poza miejscem położenia na określonym placu także »odnoszący się do stosunków handlowo-gospodarczych; dotyczący podaży i popytu, kupna i sprzedaży« (por. Słownik języka polskiego, pod red. M. Szymczaka, PWN 1984, T. III str. 153). Definicja ta wskazuje na aspekt związany z koniecznością równoważenia czynników podaży i popytu. To z kolei prowadzi do konkluzji, że określona cena musi być powszechnie dostępna dla wszystkich podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym na danym rynku (usług, dóbr), weryfikowana przez mechanizmy popytu i podaży. Ponadto należy także wskazać, że charakter rynkowy mają takie ceny, które są ustalane przez strony umów, które są od siebie niezależne, nie działają w sytuacji przymusowej oraz mają zdecydowany zamiar zawarcia umowy. Powinna ona zatem odnosić się do stałych, powtarzalnych przypadków transakcji określonego rodzaju. Zgodzić się zatem należy z poglądem wyrażonym w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 marca 2007 r., sygn. akt II FSK 1692/06 (publ. LEX 222085), że cena musi być ustalona obiektywnie i odzwierciedlać ceny obowiązujące na rynku. Za podstawę ustalania ceny rynkowej w rozumieniu art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie może być uznana taka, która wynika z oferty skierowanej tylko do określonego, zamkniętego kręgu podmiotów, a także taka która wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych obowiązków związanych z przejęciem określonych zadań podmiotu prawa publicznego".
(wyrok NSA z 17 listopada 2015 r., sygn. akt II FSK 2710/13)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|