Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 100 (1350) z dnia 15.12.2016
Likwidacja działalności w czasie jej zawieszenia
W listopadzie 2015 r. na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesiłem prowadzenie działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych według skali podatkowej (podatkowa księga przychodów i rozchodów). W listopadzie 2016 r. zostałem zatrudniony na umowę o pracę. W związku z tym podjąłem decyzję o likwidacji działalności gospodarczej z końcem 2016 r. Firmowe wyposażenie i środki trwałe pozostałe po zakończeniu działalności gospodarczej zamierzam przekazać w darowiźnie siostrze, która wykorzysta je w swojej firmie. Czy mam obowiązek zawieszoną działalność wznowić, żeby ją następnie zlikwidować? Jak w związku z likwidacją działalności gospodarczej i darowizną dla siostry składników firmowego majątku należy dokonać rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych?
Podatnik, który zawiesił prowadzenie firmy na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, chcąc zlikwidować pozarolniczą działalność gospodarczą nie ma obowiązku jej wznowienia.
Likwidując działalność gospodarczą, przedsiębiorca musi się jednak wywiązać z szeregu obowiązków, także wobec organów podatkowych. Na potrzeby podatku dochodowego przedsiębiorca będący osobą fizyczną opodatkowaną na zasadach ogólnych, czyli zarówno według skali podatkowej, jak i podatkiem liniowym, równocześnie prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, sporządza dwa dokumenty: spis z natury oraz wykaz składników majątku.
Obowiązek sporządzenia remanentu na dzień likwidacji działalności gospodarczej nakłada na podatnika § 27 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podatnik likwidując własną firmę zobowiązany jest bowiem do ustalania dochodu z działalności gospodarczej za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji tej działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych (art. 24 ust. 2 ustawy o pdof). Zatem remanent sporządzony na dzień likwidacji działalności gospodarczej wykorzystuje się na potrzeby ustalenia dochodu z tego źródła. Remanentem podatnik obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady.
Ujednolicona treść ustaw o podatku dochodowym dostępna jest w serwisie www.przepisy.gofin.pl.
Elementów firmowego wyposażenia, jak również środków trwałych, podatnik nie wykazuje jednak w remanencie likwidacyjnym. Te składniki rzeczowego majątku likwidowanej firmy podatnik zobowiązany jest ująć w wykazie, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o pdof.
W wykazie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji podatnik prowadzący działalność indywidualnie powinien zawrzeć co najmniej następujące dane:
- liczbę porządkową,
- określenie (nazwę) składnika majątku,
- datę nabycia składnika majątku,
- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
- wartość początkową,
- metodę amortyzacji,
- sumę odpisów amortyzacyjnych.
Jeżeli Czytelnik składniki objęte tym wykazem przekaże w darowiźnie osobom lub podmiotom trzecim, taka operacja w podatku dochodowym od osób fizycznych pozostanie neutralna.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|