Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 100 (1350) z dnia 15.12.2016
Informacja do ZUS o likwidacji zawieszonej działalności
W jaki sposób mam dokonać ostatecznej likwidacji firmy w ZUS (jakie formularze w tym celu powinienem złożyć) w sytuacji, gdy od dnia 30 września 2016 r. nie prowadzę tej działalności z powodu jej zawieszenia?
W omawianym przypadku z powodu likwidacji działalności gospodarczej Czytelnik nie składa żadnych druków w ZUS. Stosowne w tym celu dokumenty CEIDG przekaże w jego imieniu do ZUS. Na ich podstawie ZUS zostanie poinformowany o likwidacji działalności gospodarczej Czytelnika.
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która zawiesza jej wykonywanie, nie zgłasza tej informacji samodzielnie w ZUS. Dokonuje tego poprzez złożenie w CEIDG wniosku o wpis informacji o zawieszeniu działalności. ZUS na podstawie danych otrzymanych z CEIDG sporządza za nią m.in. wyrejestrowanie płatnika składek (na druku ZUS ZWPA) oraz wyrejestrowanie z ubezpieczeń osoby ubezpieczonej (na druku ZUS ZWUA). W tym przypadku właściwym kodem tytułu wyrejestrowania z ubezpieczeń osoby ubezpieczonej jest kod 700.
Podobnie jest w przypadku, gdy przedsiębiorca podjął decyzję o likwidacji działalności gospodarczej. ZUS na podstawie danych otrzymanych z CEIDG wyrejestrowuje przedsiębiorcę jako płatnika składek (na formularzu ZUS ZWPA). Z tą jednak różnicą, że w razie likwidacji działalności gospodarczej na przedsiębiorcy ciąży obowiązek przekazania do ZUS wyrejestrowania siebie z ubezpieczeń (społecznych i zdrowotnego), jako osoby ubezpieczonej, tj. formularza ZUS ZWUA. Jako kod przyczyny wyrejestrowania ubezpieczonego podaje wówczas 100 (ustanie tytułu do ubezpieczeń).
Druki ZUS ZWPA i ZUS ZWUA dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Składki ZUS.
Należy zwrócić uwagę, że w sytuacji opisanej w pytaniu, z powodu likwidacji działalności gospodarczej Czytelnik nie musi dokonywać wyrejestrowania siebie - jako osoby ubezpieczonej - z ubezpieczeń (społecznych i zdrowotnego) w ZUS. Jego wyrejestrowanie z nich zostało już bowiem wcześniej sporządzone (przez organ rentowy) w związku z zawieszeniem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (tu: od dnia 30 września 2016 r.). Zatem w ZUS nie zgłasza on osobiście żadnych informacji o likwidacji swojej działalności gospodarczej, którą już wcześniej zawiesił. Wszelkie czynności z tym związane wobec ZUS załatwi za niego CEIDG.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|