Kiedy wygrane w konkursach są wolne od podatku?
Wartość wygranych w konkursie stanowi przychód. Nie każdą wygraną trzeba jednak dzielić się z fiskusem. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof, wolna od podatku jest m.in. wartość wygranych w:
- konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz
- konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza kwoty 760 zł.
Powołany art. 21 ust. 1 pkt 68 updof dotyczy m.in. wygranych w konkursach. Ponieważ na potrzeby ustawy o PIT pojęcie konkursu nie zostało zdefiniowane, jego znaczenie ustala się na gruncie języka powszechnego. Stosownie do definicji zamieszczonej w Uniwersalnym słowniku języka polskiego pod red. prof. St. Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 2, str. 210), konkurs to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Tak więc, aby dane przedsięwzięcie można było określić mianem konkursu, powinno ono zawierać w sobie element współzawodnictwa, w rezultacie którego wyłonieni zostają najlepsi uczestnicy.
W praktyce organów podatkowych upowszechniło się stanowisko, zgodnie z którym zwolnienie od podatku w odniesieniu do wygranych w konkursie z innej dziedziny niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo lub sport może mieć zastosowanie pod warunkiem, że taki konkurs jest:
- ogłaszany (emitowany) w środkach masowego przekazu takich jak prasa, radio, telewizja, a także internet,
- organizowany przez instytucję zaliczaną do mass mediów.
Potwierdza to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 7 kwietnia 2014 r., nr IBPBII/2/415-223/14/MZa. Taki kierunek wykładni zaczyna również przeważać w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jako przykład można wskazać wyrok NSA z 27 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 414/13, w którym Sąd uznał, że: "(...) w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik »i« w wyrażeniu »organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)«. To oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie".
Omawiane zwolnienie od podatku dotyczy wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł. Ten limit ma zastosowanie do każdej wygranej odrębnie, a nie do sumy wszystkich otrzymanych wygranych. W sytuacji jednak gdy wartość wygranej przekroczy ustaloną kwotę zwolnienia, wówczas należy opodatkować całą jej wartość, a nie tylko nadwyżkę ponad limit 760 zł.
Przykład
Uczestnik konkursu radiowego zorganizowanego w lipcu 2016 r. wygrał jedną z nagród pieniężnych o wartości 600 zł. Wartość tej wygranej jest wolna od podatku. Ta sama osoba w sierpniu 2016 r. ponownie wzięła udział w konkursie zorganizowanym przez stację radiową i zdobyła w nim nagrodę pieniężną w wysokości 700 zł. Wartość tej nagrody również nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|