podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Obowiązek podatkowy w VAT przy świadczeniu usług - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 76 (1326) z dnia 22.09.2016

Usługi budowlane i budowlano-montażowe

W przypadku usług budowlanych dla prawidłowego określenia daty powstania obowiązku podatkowego istotne jest zidentyfikowanie momentu, w którym usługa została wykonana, bowiem data wykonania usługi jest drugim, po wystawieniu faktury, terminem decydującym o momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ustawodawca w stosunku do usług budowlanych i budowlano-montażowych wykonywanych na rzecz innych przedsiębiorców, określił moment powstania obowiązku podatkowego w sposób szczególny. Mianowicie powstaje on z chwilą wystawienia faktury. Określa to art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a) ustawy o VAT. Z tym że jeżeli podatnik nie wystawił faktury lub sporządził ją z opóźnieniem, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, czyli w przypadku usług budowlanych 30. dnia od dnia wykonania usług.

Natomiast jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Mówi o tym art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.


Druki faktur dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatek VAT.

Moment wykonania usługi

Przepisy o VAT nie definiują pojęcia "wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej". Do końca 2013 r. zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne przyjmowały, iż co do zasady, "dzień wykonania usługi budowlanej" to dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. W budownictwie przyjętą praktyką jest podpisywanie takich protokołów. Przepisy o VAT nie zawierają definicji pojęcia protokół zdawczo-odbiorczy. Pojęcie "protokoły odbiorów częściowych i końcowych" znajduje się w art. 3 pkt 13 ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.), jako jeden z elementów "dokumentacji budowy". Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2016 r., nr IPPP1/4512-1176/15-2/IGo, w praktyce terminem protokołu zdawczo-odbiorczego określa się dokument, który w istocie ma w założeniu wyrażać potwierdzenie i akceptację wykonanych prac, w tym ich zakres. Z protokołu tego powinno wynikać kto, kiedy i jakie prace wykonał oraz wskazanie, że określonego dnia zostały one przyjęte przez drugą stronę. Bez znaczenia jest jak zostanie nazwany tego rodzaju dokument.

Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2016 r., nr IBPP2/4512-892/15/KO, wyjaśnił, że z punktu widzenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla realizacji usług budowlanych istotne jest prawidłowe określenie momentu wykonania tych usług. Jak podkreślił organ interpretacyjny, usługi wykonania robót budowlanych charakteryzują się stałym i powtarzalnym zachowaniem osoby zobowiązanej do ich świadczenia zgodnie z treścią umowy i w okresie, na jaki została ona zawarta. Usługi budowlane są usługami rezultatu, których istotą jest zobowiązanie do wykonania oznaczonego w umowie dzieła, przy czym realizacja takiej umowy powinna być uwieńczona konkretnym i sprawdzalnym skutkiem, który jako taki podlega wynagrodzeniu. W przypadku usług budowlanych czy budowlano-montażowych dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego niezwykle istotne jest rozpoznanie momentu, w którym usługa została wykonana, czy też może zostać uznana za wykonaną, bowiem wykonanie usługi jest drugim elementem decydującym o momencie powstania obowiązku podatkowego. Organ podatkowy uznał więc, że prawidłowe określenie momentu wykonania usług budowlanych ma istotne znaczenie dla prawidłowego wystawienia faktury z tytułu ich świadczenia. O wykonaniu tych usług będzie decydować faktyczne ich wykonanie, tzn. rzeczywiste ich wykonanie, zgodne ze złożonym zamówieniem, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych czy przejściowego świadectwa płatności. Zdaniem organu interpretującego nie ma żadnej podstawy do tego, aby utożsamiać datę "wykonania usługi" z dniem podpisania dokumentu świadczącego o przyjęciu robót budowlanych. Ustawodawca nie wiąże tych pojęć z żadnym z przepisów art. 19a ustawy o VAT.

Również w broszurze informacyjnej "Zmiany w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r." Ministerstwo Finansów wskazało jednoznacznie, iż prawidłowe określenie momentu wykonania usług budowlanych ma istotne znaczenie dla poprawnego wystawienia faktury z tytułu świadczenia tych usług. O wykonaniu usług budowlanych będzie decydować faktyczne ich wykonanie, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. Protokół zdawczo-odbiorczy potwierdza fakt wykonania usług, jednak nie przesądza o terminie i zakresie ich wykonania.

Warto w tym miejscu także zwrócić uwagę na wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 943/12, w którym Sąd stwierdził, że do wykonania usługi budowlanej dochodzi w momencie faktycznego zakończenia prac i zgłoszenia tego faktu inwestorowi z wezwaniem go do odbioru wykonanych prac budowlanych. Samo zaś sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego stanowi, według Sądu, jedynie potwierdzenie wykonania usług. Wyrok ten co prawda dotyczył zastosowania prawidłowej stawki VAT dla usług budowlanych faktycznie wykonanych w 2010 r., odebranych protokołem w 2011 r., a nie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonanych robót budowlanych. Jednak ma on także znaczenie przy ustalaniu momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wykonanymi robotami budowlanymi.

Stanowisko organów podatkowych i sądów

Podatnicy prowadzący firmy budowlane przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego muszą wziąć pod uwagę także jednolite w tym zakresie stanowisko organów podatkowych, które uznają, że przez wykonanie usługi budowlanej należy rozumieć faktyczne jej wykonanie - czyli zrealizowanie przez usługodawcę wszystkich czynności składających się na usługę, nie zaś przyjęcie tych usług na podstawie przejściowego świadectwa płatności czy też protokołu odbioru robót. Ich zdaniem, postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za "wykonaną" pozostają bez znaczenia dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego. Mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości co do momentu wykonania usługi.

Stanowisko to jest także akceptowane przez WSA. Przykładowo WSA w Krakowie w wyroku z dnia 24 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 708/15 (orzeczenie nieprawomocne), uznał, że o momencie wykonania usługi budowlanej decyduje faktyczne zakończenie prac budowlanych, a nie sporządzenie czy podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego. Podobnie uznał WSA w Warszawie w wyroku z dnia 21 maja 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 2073/14 (orzeczenie nieprawomocne), oraz WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 1223/14 (orzeczenie prawomocne).

Interpretacja ogólna MF

W celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług budowlanych lub budowlano-montażowych, Minister Finansów w dniu 1 kwietnia 2016 r. wydał interpretację ogólną nr PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141. Wyjaśnił w niej, że w przypadku gdy usługa jest oddawana w całości, za moment wykonania tej usługi należy uznać moment faktycznego jej wykonania, tj. dzień, w którym wykonawca w związku z wykonaniem całości określonej umową usługi zgłosił ją nabywcy do odbioru. Natomiast gdy usługa będzie przyjmowana częściowo, tj. umowa będzie przewidywała cykliczne zapłaty po wykonaniu części usługi budowlanej lub budowlano-montażowej, za moment wykonania części usługi należy wskazać moment, w którym wykonawca faktycznie wykonał część określonej umową usługi (doszło do faktycznego zakończenia części prac) i zgłosił ją nabywcy do odbioru (art. 19a ust. 2 ustawy o VAT).

Data powstania obowiązku podatkowego w usługach budowlanych
Nabywca usługi budowanej Data powstania obowiązku podatkowego

Podatnik (przedsiębiorca) lub osoba prawna niebędąca podatnikiem

Obowiązek podatkowy powstaje:

- w dniu wystawienia faktury, jeśli została ona wystawiona nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usługi,
- 30. dnia od dnia wykonania usługi, jeśli faktury nie wystawiono w ogóle lub wystawiono ją z opóźnieniem,
- w dniu otrzymania całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, jeśli zapłatę otrzymano przed wykonaniem usługi

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej

Obowiązek podatkowy powstaje w dniu:

- wykonania usługi,
- otrzymania całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, jeśli zapłatę otrzymano przed wykonaniem usługi

"Moment powstania obowiązku podatkowego jest wprawdzie regulowany prawem krajowym, ale prawo to musi być zgodne z zasadami unijnymi ujednolicającymi w tym zakresie sposób opodatkowania. Niemożliwe byłoby więc stosowanie w każdym kraju odrębnych dla tego państwa członkowskiego przepisów cywilistycznych czy administracyjnych. W doktrynie podkreśla się więc, że z punktu widzenia powstania obowiązku podatkowego zarówno wykonanie dostawy towaru, jak i wykonanie usługi należy rozumieć jako czynności faktyczne, pamiętając o autonomii prawa podatkowego, zwłaszcza w stosunku do prawa cywilnego".

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 lipca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 393/15 (orzeczenie nieprawomocne)

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.