Udział radnego w szkoleniu sfinansowanym z budżetu gminy nie powoduje powstania przychodu
Radni rady miejskiej pełniący swoje funkcje na podstawie ustawy o samorządzie gminnym biorą udział w szkoleniach tematycznych, seminariach, konferencjach. Czy koszty uczestnictwa w tych przedsięwzięciach opłacanych z budżetu gminy, stanowią u radnych przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym na urzędzie miejskim, jako płatniku, ciąży obowiązek potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawienia PIT-11?
Koszty uczestnictwa radnych w różnego rodzaju szkoleniach, konferencjach i seminariach dotyczących zagadnień i problemów danej społeczności pokryte z budżetu gminy, nie generują u tych osób przychodu. Z tego tytułu na urzędzie miejskim nie ciążą obowiązki płatnika podatku.
Stosownie do art. 13 pkt 5 updof, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 updof, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 updof. Mimo że ustawodawca nie definiuje pojęcia obowiązków społecznych lub obywatelskich, to niewątpliwie sprawowanie funkcji radnego, który jako reprezentant lokalnej społeczności ma działać na jej rzecz, mieści się w tym terminie.
Bezspornym jest, że dla prawidłowego funkcjonowania organu jakim jest rada miejska, radny powinien mieć stworzone odpowiednie warunki, pozwalające na efektywne sprawowanie funkcji. Stąd też, sfinansowane z budżetu gminy uczestnictwo radnego w różnego rodzaju szkoleniach tematycznych, konferencjach i seminariach dotyczących zagadnień i problemów danej społeczności, jako jej reprezentanta, należy zaliczyć do zajęć związanych z realizacją codziennych obowiązków radnego. W związku z tym wydatki w tym zakresie nie generują po stronie radnego nieodpłatnego świadczenia, które należałoby zakwalifikować do przychodów określonych w treści powołanego art. 13 pkt 5 updof. Zatem na urzędzie miejskim nie ciążą obowiązki płatnika związane z potrąceniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawieniem informacji PIT-11.
Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 19 czerwca 2015 r., nr IPTPB1/4511-252/15-2/MH oraz NSA w wyroku z 18 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 398/13.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|