Koszty uzyskania przychodów przysługujące na kontrakcie menedżerskim
Osoba zatrudniona w firmie na podstawie kontraktu menedżerskiego mieszka w innej miejscowości niż miejscowość, w której znajduje się siedziba firmy. Czy firma może stosować tej osobie podwyższone koszty uzyskania przychodów, jeżeli złoży ona oświadczenie o ich stosowanie?
Nie ma możliwości stosowania menedżerowi podwyższonych kosztów uzyskania przychodów.
Przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 9 updof).
Podmiot zatrudniający menedżera, jako płatnik, pobiera zaliczki na podatek dochodowy bądź zryczałtowany podatek dochodowy - jeżeli zachodzą okoliczności wskazane w art. 30 ust. 1 pkt 5a updof.
Z pytania wynika, że w omawianym przypadku będziemy mieli do czynienia z poborem zaliczki na podatek, bowiem przy zryczałtowanym opodatkowaniu nie występują koszty uzyskania przychodów. Pobór zaliczki na podatek powinien przebiegać według zasad określonych w art. 41 ust. 1 updof. Oznacza to, że płatnik pobierze zaliczkę na podatek, stosując najniższą stawkę podatkową określoną w skali podatkowej, tj. 18%. Zaliczkę w tej wysokości stosuje się do przychodów z kontraktu menedżerskiego pomniejszonych o:
- miesięczne koszty w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 updof oraz
- potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia społeczne.
Wysokość kosztów uzyskania przychodów stosowanych u menedżerów wynika z art. 22 ust. 9 pkt 5 updof. W 2016 r. koszty te miesięcznie wynoszą 111,25 zł.
Przepisy nie wprowadzają możliwości stosowania u menedżerów podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Ich uwzględnienia nie może domagać się także sam menedżer, składając oświadczenie o stosowanie podwyższonych kosztów do przychodów uzyskanych na podstawie kontraktu menedżerskiego. Bez znaczenia jest tu fakt zamieszkiwania menedżera w innej miejscowości niż miejscowość, w której znajduje się siedziba firmy. Firma zatrudniająca menedżera powinna więc uwzględniać podstawowe koszty uzyskania przychodów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|