Sposób opodatkowania wynagrodzenia z dwóch umów zlecenia, wypłaconego w jednym miesiącu
Spółka z o.o. podpisała z osobą fizyczną (niebędącą jej pracownikiem i nieprowadzącą działalności gospodarczej) dwie umowy zlecenia. Pierwszą na okres 2-8 sierpnia 2016 r. z wynagrodzeniem nieprzekraczającym 200 zł. Drugą na okres 16-18 sierpnia 2016 r. z wynagrodzeniem przekraczającym 200 zł. Czy od obu należności spółka powinna pobrać zaliczkę na podatek, skoro w sumie należności te przekraczają 200 zł i wypłacone zostaną w tym samym miesiącu?
Nie. Zaliczkę na podatek spółka powinna pobrać tylko od należności wynikającej z drugiej umowy. Wynagrodzenie z pierwszej umowy podlega opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym.
U osoby fizycznej, z którą spółka z o.o. zawarła umowy zlecenia powstanie z tego tytułu przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 8 lit. a updof. W myśl tego przepisu, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się bowiem przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 9 updof (wyjątki nie dotyczą rozpatrywanej sytuacji).
Zasady opodatkowania przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a updof uzależnione są m.in. od wysokości należności wynikającej z umowy. Przy czym należności wynikających z więcej niż jednej umowy zawartej z danym zleceniobiorcą nie należy łączyć do celów podatkowych, nawet jeżeli zostaną wypłacone zleceniobiorcy w tym samym miesiącu.
Jeżeli kwota należności określona w umowie zlecenia zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł, płatnik powinien pobrać podatek w formie ryczałtu w wysokości 18% uzyskanego przychodu (art. 30 ust. 1 pkt 5a updof).
Przesłanki wynikające z powołanego przepisu w przypadku pierwszej umowy zlecenia zostały spełnione. Spółka w dniu dokonania wypłaty należności z tej umowy powinna pobrać podatek zryczałtowany. Podatek pobiera się od przychodu niepomniejszonego o koszty uzyskania przychodów ani o potrącone składki na ubezpieczenia społeczne. Natomiast podatku nie pomniejsza się o pobraną składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
W przypadku wynagrodzenia wynikającego z drugiego zlecenia spółka obowiązana jest pobrać zaliczkę na podatek.
Zasady poboru zaliczki na podatek określone są w art. 41 ust. 1 updof. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń m.in. z tytułu umowy zlecenia osobom posiadającym w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczka wynosi 18% świadczenia pomniejszonego o:
- miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 updof oraz
- potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b updof.
Ustaloną zaliczkę zmniejsza się następnie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b updof, pobranej ze środków podatnika przez płatnika w wysokości nie wyższej niż 7,75% podstawy jej wymiaru.
Pobrany zryczałtowany podatek oraz zaliczkę na podatek spółka powinna przekazać do 20 dnia następnego miesiąca na rachunek właściwego dla niej urzędu skarbowego.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|