Nakłady na lokal przeznaczony do prowadzenia firmy
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie planuję przenieść siedzibę swojej firmy do innej miejscowości. W tym celu kupiłem od dewelopera mieszkanie z zamiarem uznania go za środek trwały i przystosowałem je na potrzeby firmowe. W jaki sposób w podatku dochodowym powinienem rozliczyć wydatki na jego wykończenie oraz wyposażenie w sprzęty umożliwiające wykonywanie działalności?
"(...) funkcję (...) lokalu (...) przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej, a zarazem stan środka trwałego kompletnego i zdatnego do użytku - zakupione mieszkanie (...) osiągnęło dopiero po zakończeniu prac niezbędnych do użytkowania go. (...)
Tym samym, wszystkie wydatki poniesione w związku z przystosowaniem mieszkania (...) zwiększają wartość początkową mieszkania i stanowią koszty uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. (...)
W odniesieniu do kosztów zakupu wyposażenia (np. oświetlenie, stół, krzesła, itp.) części powierzchni mieszkania przeznaczonej do prowadzenia działalności gospodarczej, stwierdzić należy co następuje.
Zgodnie z art. 22d ust. 1 (...) ustawy (o pdof, Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm. - przyp. red.), podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Ustawodawca dopuszcza również - w odniesieniu do składników majątku, których wartość początkowa w dniu przyjęcia do używania jest równa lub niższa niż 3.500 zł - możliwość dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (w miesiącu oddania do używania lub w miesiącu następnym).
(...) Jeśli wartość wyposażenia wynajmowanego mieszkania (poszczególne odrębne od siebie składniki tego wyposażenia), nie przekracza 3.500 zł - o ile nie zostało zaliczone do środków trwałych - można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując (...) wydatki na wykończenie lokalu (...) poniesione (...) do momentu oddania go do użytkowania, zwiększają wartość środka trwałego. Do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej mogą być zaliczone odpisy amortyzacyjne ustalone zgodnie z art. 22f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei wydatki poniesione na wyposażenie (...) lokalu (...) są kosztami, jakie Wnioskodawca musiał ponieść, by mógł prowadzić działalność gospodarczą w tym lokalu. (...) jeżeli wartość jednostkowa wyposażenia nie przekracza 3.500 zł i wyposażenie nie zostanie zaliczone do środków trwałych - można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio, w miesiącu oddania składników wyposażenia do używania. Natomiast w sytuacji, gdy (...) będą uznane za środki trwałe (...), to (...) kosztem uzyskania przychodów będą odpisy amortyzacyjne (...)".
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 maja 2016 r., nr ITPB1/4511-243/16-4/JŁ)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|